اخبار برگزیده

کد خبر:115731
پ
فاقد تصویر شاخص
عادل عبدالرضایی مدنی خبر داد:

قابلیت‌های سیستم بهای تمام شده فولاد هرمزگان

عادل عبدالرضایی مدنی در فولاد هرمزگان از استفاده از سیستم بهای تمام شده و قابیلیت هایش در این شرکت خبر داد. 

عادل عبدالرضایی مدنی در فولاد هرمزگان از استفاده از سیستم بهای تمام شده و قابیلیت هایش در این شرکت خبر داد. 

*** محاسبه بهای تمام شده هزینه‌ها برحسب خروجی‌ها

 

به گزارش خبرگزاری صنایع، عادل عبدالرضایی مدنی اظهار کرد: سازمان‌های امروزی از هر نوع و اندازه با فشار فزاینده‌ای برای بهبود کارایی و اثربخشی روبرو هستند.

تقریباً در تمام کشورهای جهان، سازمان‌ها بیش از گذشته ازنظر پاسخگویی مالی زیر فشارند چرا که حسابداری سنتی دیگر پاسخگوی نیازهای مدیران نیست.

در این میان مدیران با استفاده از محاسبه بهای تمام شده هزینه‌ها را برحسب خروجی‌ها اندازه گیری می‌نمایند.

 

*** کارکرد سیستم بهای تمام شده

 

مدنی افزود: سیستم بهای تمام شده، اطلاعات را از زیر سیستمهای انبار، حقوق و دستمزد، حسابداری و منابع انسانی جمع آوری کرده و طی دستور العملی، با داشتن تعداد محصول تولیدی محاسبه می کند.

 

*** کمک سیستم بهای تمام شده به میران

 

وی اظهار داشت: حسابداری بهای تمام شده یک ابزار بسیار مهم در اختیار مدیریت میباشد تا مدیران با استفاده از آن ، بهای تمام شده تولیدات یا کالای خریداری شده یا فروش رفته را محاسبه کرده و کنترل خود را بر روی هزینه‌های مواد، دستمزد و سایر هزینه‌های تولید اعمال نمایند.

مدیران اگر گزارشهای دقیق و صحیحی از عوامل هزینه نداشته باشند در تصمیم گیری خود در جهت افزایش تولید یا سایر تصمیم گیری‌ها و راه انجام تصمیمات خود با مشکل مواجه خواهند‌شد.

لزوم استفاده از ابزاری که با امکانات خاص و ویژه کمک دست مدیران واحد مهندسی تولید سازمان باشد تا با ارایه گزارشهای متنوع وکاربردی احاطه آنان را بر اطلاعات موجود بیشتر نماید.

 

*** ماهیت سیستم بهای تمام شده

 

مدنی خاطر نشان کرد: سیستم حسابداری بهای تمام شده جزء با اهمیتی از «سیستم های اطلاعاتی حسابداری» و بخش عمده ای از «سیستم های اطلاعاتی یکپارچه» واحد تجاری را تشکیل می دهد که اطلاعات مرتبط با هزینه ها، مصارف مواد و کالا، تولیدات و  ظرفیت واحدهای تولیدی و سایر اطلاعات موردنیاز برای استفاده در محاسبه بهای تمام شده محصولات تولید شده و همچنین برنامه ریزی و کنترل اقتصادی را گردآوری، انباشت و اطلاعات لازم برای ارزیابی عملکرد و تصمیم گیری را در قالب گزارش‌های درون سازمانی و برون سازمانی دراختیار استفاده کنندگان قرار می‌دهد.

 

*** راه‌اندازی سیستم بهای تمام شده در فولاد هرمزگان

 

مدنی گفت: مجموعه حسابداری مدیریت در راستای مدیریت و کنترل بهینه هزینه ها و همگام با اهداف و استراتیژیهای شرکت با همکاری واحد فناوری اطلاعات ، شرکت فولاد مبارکه ، اقدام به راه اندازی سیستم بهای تمام شده نمود .

این سیستم در سه فاز هزینه یابی استاندارد ، هزینه یابی واقعی و ثبت سند بهای تمام شده در دفاتر مالی ، اجرا گردید که فاز اول و دوم در سال ۹۶  و فاز سوم در شهریور ۹۷ تحقق یافت.

 

*** قابلیتی که این سیستم بهای تمام شده در اختیار سازمان قرارد می‌دهد

 

وی گفت: کسب اطمینان معقول مدیران اجرایی و بر حسب مورد ارکان راهبری شرکت فولاد هرمزگان از انطباق رویه، کارکردها و کنترل های خودکار با اصول کنترلهای داخلی، مفاهیم حسابداری مدیریت و استانداردهای حسابداری مربوطه وکمک به ارکان راهبری واحد تجاری و مدیران اجرایی از جمله مسئولین مرتبط با سیستم هزینه یابی واقعی (مسئولین مرکز هزینه ) برای انجام وظایف و مسئولیت های خود در خصوص کنترل و بررسی  هزینه ها و تدوین اقدامات اصلاحی جهت رفع انحرافات  همچنین  پاسخگویی به حسابرس مستقل وکمک در تهیه  گزارشگری مالیو کمک به حسابرسان داخلی، حسابرسان مستقل و مسئولین واحد حسابداری مدیریت برای تحلیل داده ها  و کسب اطلاعات مرتبط با رویه ها، کارکردها، کنترل‌های خودکار تعبیه شده و همچنین کنترل‌های موردنیاز در سیستم از قابلیت این سیستم است.

 

*** آثار ریالی رویدادهای مرتبط با سیستم حسابداری

 

عادل عبدالرضایی مدنی در انتها اظهار داشت: اجرا و انعکاس آثار ریالی رویدادهای مرتبط با سیستم حسابداری بهای تمام شده در دفاتر مالی، در پایان هر ماه ، از طریق صدور سند حسابداری بهای تمام شده امکان پذیر می گردد که از مزایای آن می توان به موارد ذیل است.

انعکاس رویدادهای مالی مرتبط با سیستم بهای تمام شده در دفاتر حسابداری در پایان هر ماه ، امکان تهیه گزارش های درون سازمانی کارآ و اثربخش ، جهت تصمیم گیری های اقتصادی مدیران میسر می سازد. مقایسه نتایج واقعی با بودجه‌ها شناسایی انحرافات از هزینه‌ها، سودآوری ، جریان‌های نقدی و تحقق سایر اهداف تعیین شده، به منظور ارزیابی عملکرد و سنجش مسئولیت مراکز هزینه و هر یک از مدیران شرکت، با  انعکاس به موقع رویدادهای مالی در دفاتر حسابداری مقدور می‌گردد.

به گزارش خبرگزاری صنایع، با انعکاس رویدادهای مالی مرتبط با سیستم بهای تمام شده در دفاتر حسابداری در پایان هر ماه ، ویژگی های کیفی به موقع بودن و مرتبط بودن اطلاعات حسابداری به شرح “مفاهیم نظری گزارشگری مالی”  مد نظر قرار میگیرد. توصیه سازمان حسابرسی به عنوان مرجع رسمی تدوین اصول ، ضوابط و استانداردهای حسابداری و حسابرسی در کشور ، در کتاب های حسابداری صنعتی منتشر شده خود ، مبنی بر اجرا و ثبت ماهیانه رویدادهای مرتبط با بهای تمام شده کالای ساخته شده ، نیمه ساخته ، ضایعات ، ظرفیت بلا استفاده و بهای تمام شده کالای فروش رفته در دفاتر مالی لحاظ می‌گردد.

 

 

انتهای پیام///

منبع
فولاد هرمزگان
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =

کلید مقابل را فعال کنید