اخبار برگزیده

کد خبر:117836
پ
بازدید از بزرگترین معدن و پروژه سرب و روی خاورمیانه
کارشناس حوزه معدن مطرح کرد

آقایان نماینده مجلس، تحقیق و تفحص از سازمان ایمیدرو و شرکت ملی مس به کجا رسید؟/ آیا مردمی که به شما رای دادند نامحرم هستند؟

کارشناس حوزه معدن نسبت به بی‌توجهی برخی از نمایندگان در انتشار اخبار مربوط به آخرین وضعیت تحقیق و تفحص مجلس از سازمان ایمیدرو و شرکت ملی مس واکنش نشان داد.

کارشناس حوزه معدن نسبت به بی‌توجهی برخی از نمایندگان در انتشار اخبار مربوط به آخرین وضعیت تحقیق و تفحص مجلس از سازمان ایمیدرو و شرکت ملی مس واکنش نشان داد.

 

*** واکنش کارشناس حوزه معدن به عدم انتشار جزئیات تحقیق و تفحص‌های مجلس

 

به گزارش معدن پرس به نقل از صنایع، محمد تقی رادمان در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ویراستی، نوشت:

آقای دکتر تقی‌پور و دکتر ایزدخواه، احتراماً به مردم گزارش دهید فرآیند تحقیق و تفحص از سازمان معدنی ایمیدرو و شرکت ملی مس، که شما رئیس و عضو هیئت آن در مجلس یازدهم بودید، به کجا رسید؟

آیا مردمی که به شما رای دادند نامحرم هستند؟

 

معدن

 

*** تحقیق و تفحص از سازمان‌های ایمیدرو و ایدرو

 

لازم به ذکر است، در جلسه علنی سه شنبه ۴ مرداد ماه، مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون صنایع و معادن مبنی بر رد تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت‌های ایمیدرو و ایدرو در حوزه فولاد در دستور کار مجلس قرار گرفت و نمایندگان با ۱۵۳ رای موافق و ۵۳ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از ۲۲۷ ماخوذه با تقاضای تحقیق و تفحص از این شرکت ها موافقت کردند.

این تحقیق و تفحص تجمیع شده ۳ تقاضای تحقیق و تفحص از جانب نمایندگان بوده که طرفین محورهای تحقیق و تفحص را در کمیسیون مطرح و کمیسیون نظر خود را در قالب این گزارش ارائه کرد.

محورهای تحقیق و تفحص از سازمان‌های ایمیدرو و ایدرو به شرح زیر است:

۱- رسیدگی به عملکرد ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی

۲- بررسی طرح‌های توسعه‌ای ایمیدرو و دارا بودن یا نبودن توجیه فنی، اقتصادی و کارشناسی این طرح‌ها و همچنین میزان تاثیرگذاری طرح‌های اجراشده تاکنون بر بهره‌وری و سودآوری این شرکت‌ها

۳- بررسی نحوه، علت و شرایط واگذاری کلیه صنایع و معادن وابسته به ایمیدرو به بخش خصوصی و غیردولتی

۴- بررسی میزان انطباق شرایط احراز اعضای هیات مدیره‌ها و مدیران عامل و سایر مدیران در ستاد مرکزی و شرکت‌های ایمیدرو با ضوابط و شرایط عمومی و اختصاصی انتصابات و ارزیابی میزان کارآمدی آنان در راستای اهداف سازمانی

۵- بررسی میزان بهره‌وری نیروی انسانی و نحوه جذب و استخدام در ستاد و کلیه شرکت‌های وابسته به ایمیدرو

۶- تحقیق درخصوص تاثیر و سهم سازمان ایمیدرو و شرکت‌های وابسته در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و جهش تولید

۷- توجه به مناطق محروم، اشتغال‌زایی و پایبندی به حقوق جوامع محلی و حفظ و صیانت از محیط زیست، میراث فرهنگی و منابع تجدیدناپذیر و حقوق نسل‌های آینده از ارزش‌های مصوب سازمان ایمیدرو است. چقدر این ارزش‌ها رعایت شده است؟

۸- دلیل فاصله قیمتی بین قیمت بازار و قیمت کارخانه در صنعت مس و آلومینیوم

۹- نحوه انتصابات بخصوص استفاده از مدیران بازنشسته محکومین اقتصادی

۱۰- رسیدگی به عملکرد ایمیدرو در صدور مجوز به معادن و ایجاد واحدهای صنایع جواز معدنی

۱۱- رسیدگی به عملکرد ایمیدرو در خصوص چگونگی اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی

۱۲- رسیدگی به عملکرد شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در جهت حفظ و حراست آنومالیهای مکشوفه شرکت سنگ آهن مرکزی

۱۳- رسیدگی به عملکرد شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در حوزه نحوه واگذاری ببخشی از فعالیتهای خود به بخش خصوصی

۱۴- رسیدگی به عملکرد ایمیدرو و علی الخصوص شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در جهت اجرای صحیح حقوق کاشف معادن وفق مواد ۸ و ۹ قانون

 

*** تحقیق و تفحص از شرکت ملی مس

 

به گزارش معدن پرس، همچنین در جلسه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از بررسی گزارش تحقیق و تفحص از شرکت ملی صنایع مس ایران آن را به قوه قضائیه ارجاع دادند.

تخلفات قید شده در گزارش مجلس در خصوص تحقیق و تفحص از شرکت ملی مس عبارتند از:

۱. ابهام‌های موجود در خصوص صادرات فرآورده‌های نفتی که این موارد عمدتاً مربوط به دولت گذشته به‌ویژه در دوران تحریم بوده است.

۲. بررسی عملکرد شرکت یادشده در طرح موسوم به برندینگ. در این باره بعضی از واگذاری‌ها انجام شده بود که بعضی از شرکت‌های مسئول فاقد هرگونه صلاحیت بودند.

۳. بررسی عملکرد شرکت مذکور در طرح دوگانه‌سوز کردن حدود ۱.۵ میلیون خودرو عمومی. گزارش وزارت نفت در این رابطه از نظر متقاضیان تحقیق و تفحص کامل نبود و مقرر شد تحقیق و تفحص به‌منظور شفاف‌سازی انجام شود.

۴. بررسی عملکرد شرکت مذکور در قراردادهای پژوهشی. در این محور تحقیق و تفحص نیز قراردادهایی منعقد شده که جا دارد در این رابطه نیز شفاف‌سازی صورت گیرد.

۵. بررسی عملکرد شرکت مذکور در قراردادهای بخش حمل‌ونقل به‌ویژه در بخش دریایی. صادرات بسیاری از فرآورده‌های نفتی از طریق وزارت نفت و شرکت ملی پخش و پالایش صورت می‌گیرد که در این زمینه نیز نیاز به شفاف‌سازی داریم.

۶. بررسی عملکرد شرکت مذکور در خصوص نحوه تأمین کاتالیست‌ها. در این زمینه نیز با توجه به اینکه برخی شرکت‌های داخلی مدعی تولید کاتالیست‌های باکیفیت هستند، اما شاهدیم که کاتالیست‌ها از شرکت‌های خارجی با صرف ارز زیاد وارد می‌شود.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − هشت =

کلید مقابل را فعال کنید