اخبار برگزیده

کد خبر:117641
پ
مجید سروش
دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی:

در تهیه فهرست مواد خام و نیمه خام معدنی دقت کافی صورت نگرفته است/ در فرآوری بالاتر برخی محصولات صرفه اقتصادی وجود ندارد یا امکان پذیر نیست

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی با اشاره به اینکه در فرآوری بالاتر برخی محصولات معدنی صرفه اقتصادی وجود ندارد یا امکان پذیر نیست از عدم دقت کافی در تهیه فهرست مواد خام و نیمه خام معدنی کشور انتقاد کرد.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی با اشاره به اینکه در فرآوری بالاتر برخی محصولات معدنی صرفه اقتصادی وجود ندارد یا امکان پذیر نیست از عدم دقت کافی در تهیه فهرست مواد خام و نیمه خام معدنی کشور انتقاد کرد.

 

*** عملکرد معدنی وزارت صمت

 

به گزارش معدن پرس به نقل از صنایع، عملکرد وزارت صمت در حوزه معدن در بین فعالان معدنی با اما و اگرهایی همراه بوده و منتقدانی بسیاری نیز داشته است.

فعالان معدنی معتقدند معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌توانست عملکرد مناسب‌تری در صنعت معدن به ویژه حوزه ماشین‌آلات و فرآوری مواد داشته باشد.

خبرنگار صنایع با توجه به اهمیت موضوع و به جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص عملکرد وزارت صمت در حوزه معدن طی حدود یک سال و نیم فعالیت دولت سزدهم، گفتگوی اختصاصی را با دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی انجام داده است که در ادامه، ملاحظه خواهید نمود.

 

*** هزارتوی خام فروشی در ایران

 

مجید سروش در ابتدای این گفتگو، پیرامون آخرین وضعیت صادرات مواد معدنی، اظهار داشت:

صادرات مواد معدنی یکی از ظرفیت‌های کشور و حوزه‌هایی است که در آن به دلیل تنوع محصولات معدنی، جامعه دانش آموخته، تخصصی که طی سال‌ها ایجاد شده و دسترسی به بازارهای منطقه‌ای و جهانی، مزیت نسبی داریم که این موضوع نیازمند حمایت در زمینه صادرات است.

اولین ایرادی که در زمینه صادرات محصولات معدنی داریم، تعریف خام فروشی است.

تولید معدنی اولین حلقه زنجیره است و مزیت‌های نسبی است که یک محصول را یک درجه دیگر فراوری کنیم و یا آن را همانطور که برداشته می‌شود به فروش برسانیم و از درآمد آن برای توسعه کشور صرف کنیم.

این یک موضوع اقتصادی است که نباید اجازه دهیم فاکتورهای غیر اقتصادی در آن سهیم شود.

بعضی مواقع ممکن است سطوحی از فراوری صرفه نداشته باشد و در مواقعی نیز ممکن است خام فروشی صرفه نداشته باشد و ایجاد زنجیره ارزش بتواند درآمد بیشتری را برای کشور داشته باشد؛ این است که باید دید منفعت کشور در آن حوزه‌ها چیست و به آن ترتیب عمل کرد.

 

وی در ادامه تصریح کرد:

موضوعی که در یکسال گذشته با آن مواجه بودیم بند ص تبصره ۶ بودجه است که فهرست بلندی از کالاها را مشمول عدم معافیت مالیاتی کرد و صادرات یکسری از محصولات معدنی معافیت مالیاتی را از دست داده است.

موضوع این است که در تهیه فهرست مواد خام و نیمه خام دقت کافی نشده است و بسیاری از محصولاتی که فراوری بالاتر صرفه اقتصادی ندارد یا امکان‌پذیر نیست در فهرست مواد خام ذکر شده است.

 

*** عملکرد کلی وزارت صمت در حوزه معدن

 

به گزارش معدن پرس، دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی در پایان، اظهار داشت:

در کل عملکرد معدنی کشور در حوزه سیاست‌گذاری و اجرا در ۲ سال گذشته را می‌توان قابل قبول دانست.

زیرا در وهله اول ما در حوزه ماشین آلات به یک پذیرش عمومی رسیدیم که توان داخلی تولید ماشین آلات معدنی کفایت کار ما را نمی‌کند و ما باید واردات را انجام دهیم.

دوم اینکه تا حدی اجازه واردات  ماشین‌آلات دست دوم و حتی در صورت عدم خرید ماشین نو امکان واردات ماشین ۴۰ ساله داده شد.

همچنین ما با خرید ماشین کارکرده پول آهن آن را دادیم و در این سال‌های تحریم تعمیرکاران خوبی شدیم و می‌توانیم ماشین‌ها را ارزان وارد کرده و تعمیر کنیم و نیاز معادن را با قیمت‌های بسیار پایینی پوشش دهیم که فکر می‌کنم این درک در وزارت خانه وجود دارد.

سوم تعامل معاونت معدنی وزارت صمت با تشکل‌های معدنی بوده که ارتباطات مناسبی با اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان معدنی، انجمن سرب و روی، انجمن سنگ ایران، انجمن مس ارتباط مستمری دارند و با وجود مشکلاتی که وجود دارد، روند رو به جلویی داریم.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + شانزده =

کلید مقابل را فعال کنید