اخبار برگزیده

کد خبر:117785
پ
علیرضا-شهیدی
معدن پرس گزارش می‌دهد:

واکنش رئیس سازمان زمین شناسی به اختلاف آمار میزان ذخایر سنگ آهن/ متاسفانه مراجع‌ای که آمارها را منتشر می‌کنند باهم همخوانی ندارد

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در واکنش به اختلاف آمار میزان ذخایر سنگ آهن تاکید کرد، متاسفانه مراجع‌ای که آمارها را منتشر می‌کنند باهم همخوانی ندارد.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در واکنش به اختلاف آمار میزان ذخایر سنگ آهن تاکید کرد، متاسفانه مراجع‌ای که آمارها را منتشر می‌کنند باهم همخوانی ندارد.

 

*** آمار میزان ذخایر سنگ آهن
 

به گزارش معدن پرس، علیرضا شهیدی درباره میزان ذخایر سنگ آهن ایران، اظهار داشت:

مرکز آمار ایران، عدد سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن را اعلام کرده است که این میزان ذخایر هم اکنون در منابع معدنی ما موجود است.

این میزان ذخیره برای حدود ۱۴ تا ۱۵ سال آینده کافی است، البته به شرطی که اکتشاف جدیدی نداشته باشیم.

مطمئنا اگر اکتشاف جدیدی صورت بگیرد، می‌توانیم میزان ذخیره موادمعدنی سنگ آهن را از این عدد نیز بیشتر کنیم، اما اگر میزان مصرف مان درمقایسه با استخراج بیشتر شود، مسلما این میزان ذخایر در زمان کمتری به اتمام خواهد رسید.

 

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور درباره اختلاف آمار میزان ذخایر سنگ آهن نیز افزود:

متاسفانه مراجع‌ای که آمارها را منتشر می‌کنند باهم همخوانی ندارد، آماری که سازمان زمین شناسی اعلام کرده با آماری که وزارت صمت اعلام می‌کند و یا آماری که مرکز آمار ارائه می‌دهد متفاوت است و باهم همخوانی ندارد، اینها ضعف‌های است که در بخش آمار موادمعدنی داریم و در بخش پایش و آمایش ما را دچار بحران می‌کند، اما آماری که مرکز آمار ایران اعلام کرده حدود ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن است.

 

وی درباره چالش‌های تامین مواداولیه موردنیاز صنایع نیز گفت:

با توجه به اینکه مراحل اکتشاف بسیار زمان بر و طولانی است، اگر ما اکتشاف مان را با سرعت بیشتری انجام ندهیم، با چالش‌هایی مواجه می‌شویم و با توجه به مجوزهای که در صنایع معدنی صادر شده و روز به روز نیز تعداد این مجوزها بیشتر می‌شود، تامین خوراک این صنایع نیازمند استخراج و تامین موادمعدنی بیشتری است که اگر نتوانیم همزمان با رشد صنایع معدنی، اکتشاف را توسعه دهیم و ذخایر جدیدی داشته باشیم، مطمئنا در آینده با چالش مواجه می‌شویم.

 

شهیدی با بیان اینکه یکی از این موادمعدنی، سنگ اهن است که موردنیاز صنایع فولادسازی است، افزود:

امیدواریم بتوانیم اکتشافات خوبی در این حوزه داشته باشیم، در غیراین صورت اگر ۱۰ تا ۱۵ سال آینده اکتشاف جدیدی صورت نگیرد به نظر می‌رسد در تامین موادمعدنیِ موردنیاز با چالش هایی مواجه شویم.

 

وی درباره اتمام ذخایر سطح زمینی و حرکت به سمت اکتشافات عمقی گفت:

در کلِ دنیا ، موادمعدنی که در سطح زمین وجود داشته به اتمام رسیده و از سال های گذشته به دنبال اکتشاف ذخایر پنهان رفته اند.

در سازمان زمین شناسی از سال ۱۳۸۰ از لایه اطلاعاتی ژئوفیزیک هوابرد استفاده کردیم تا بتوانیم اکتشاف ذخایر پنهان را نیز شناسایی کنیم و اکنون نیز از روش مغناطیس سنجی استفاده می کنیم که تا عمق ۴۰۰ متر شفافیت تصویری (رزولوشن) مناسبی را دراختیار ما قرار می دهد.

با بهره گیری از روش‌های ژئوفیزیک هوایی در استان کردستان توانستیم آنومالی ذخایر معدنی پنهان را اکتشاف کنیم.

 

*** برنامه‌های اکتشافی کشور 
 

به گزارش معدن پرس، رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در پایان و با بیان اینکه سازمان زمین شناسی از سال ۱۴۰۰ طرح‌های تحول خودش را شروع کرد، بیان داشت:

براساس اولویت بندی که در حوزه اکتشاف منابع فلزی داشتیم، بخش‌هایی از کشور را مشخص کردیم و بر همین اساس استان‌های خراسان جنوبی، کردستان، آذربایجان غربی، قم، مرکزی و اصفهان را فعال کردیم و اکنون نیز نیروهای ما در یزد مستقر هستند و برداشت‌های زمین شناسی را انجام می‌دهند.

اکنون نیز با توجه به اینکه ما بایستی به سمت اکتشافات جدید می‌رفتیم و مقیاس کاری مان را درمقایسه با گذشته عوض می‌کردیم، در دوره جدید از مقیاس یک ۵۰ هزارم استفاده می‌کنیم.

در سطح ملی ما مقیاس یک ۲۵۰ هزارم و یک صد هزارم را کار کرده بودیم، اکنون با مقایس جدید پوشش سراسری صد درصدی را در دستور کار داریم و مناطقی را مشخص کردیم که امیدواریم تا آخر برنامه هفتم بتوانیم یک هزار و ۲۶۰ لایه اطلاعاتی را در مقیاس یک ۵۰ هزارم در سراسر کشور تولید کنیم.

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 10 =

کلید مقابل را فعال کنید