اخبار برگزیده

کد خبر:117585
پ
بازدید از بزرگترین معدن و پروژه سرب و روی خاورمیانه
مشاور معاون معادن وزیر صمت در حوزه سامانه کاداستر تشریح کرد

خدمات سامانه کاداستر به فعالان صنعت معدن؛ از الكترونيكی شدن مجوز اکتشاف و ثبت ماشین آلات تا محاسبه حقوق دولتی معادن

مشاور معاون معادن وزیر صمت در حوزه سامانه کاداستر در تشریح جزييات فعاليت‌های اين سامانه، الكترونيكي شدن مجوز اکتشاف، آمار تولید، ثبت ماشین آلات و محاسبه میزان سوخت تا محاسبه حقوق دولتی معادن و واردات ماشین آلات معدنی را به عنوان برخی از امكانات سامانه کاداستر در شفاف سازي و رفع مفاسد برشمرد.

مشاور معاون معادن وزیر صمت در حوزه سامانه کاداستر در تشریح جزييات فعاليت‌های اين سامانه، الكترونيكي شدن مجوز اکتشاف، آمار تولید، ثبت ماشین آلات و محاسبه میزان سوخت تا محاسبه حقوق دولتی معادن و واردات ماشین آلات معدنی را به عنوان برخی از امكانات سامانه کاداستر در شفاف سازي و رفع مفاسد برشمرد.

 

*** جزييات امكانات سامانه كاداستر

 

به گزارش معدن پرس به نقل از صنايع، پيش از ايجاد سامانه كاداستر، تمامی مجوزهاي اکتشاف، آمار تولید، ثبت ماشین آلات، محاسبه میزان سوخت، محاسبه حقوق دولتی معادن، آمار و صدور مجوز واردات ماشین آلات معدنی به صورت كاغذي و دستي بود.

اين فرآيند در عين زمان بر بودن، چالش‌هاي بسياري براي فعالان معدني ايجاد مي‌كرد تا اينكه وزارت صمت در راستاي ارائه خدمات الكترونيك با ايجاد سامانه كاداستر، امكانات جديدي را براي ثبت و فعاليت فعالان معدني ارائه داد.

هر چند اين سامانه در آغاز كار خود با چالش‌هايي مواجه است اما با گذر زمان و تكميل نواقص احتمالي، اين اميد وجود دارد علاوه بر رفع مفاسد احتمالي، در صرفه جويي زمان، راحتي كار و شفاف شدن فعاليت‌ها، تغييرات شگرفي صورت گيرد.

خبرنگار صنایع برای بررسی هر چه بیشتر خدمات سامانه کاداستر به فعالان صنعت معدن و همچنین آشنایی بیشتر با امكانات این سامانه، گفتگوی اختصاصی را با مشاور معاون معادن وزیر صمت در حوزه سامانه کاداستر انجام داده است و وی در این گفتگو به تشریح امكانات، آخرین بروزرسانی‌های انجام شده و برنامه‌هاي آتي سامانه کاداستر پرداخته است که در ادامه ملاحظه خواهید نمود.

 

*** بخش اول؛ مجوزهاي مربوط به اكتشافات

 

سید سعید عارفی در ابتدای این گفتگو با اشاره به امكانات سامانه کاداستر در بخش صدور مجوزهاي اكتشافي و مزاياي آن، اظهار داشت:

در بخش اول بحث اكتشافات و مجوزهاي مربوط به اكتشافات را داريم كه تا قبل از ايجاد سامانه كاداستر با توجه به اينكه صدور پروانه اكتشاف، فرايند كاغذي و دستي بود، چالش‌هاي بسيار زيادي وجود داشت.

به عنوان مثال با توجه به اينكه فرايند به صورت غير الكترونيك بود، احتمال بروز تخلف و ايجاد فساد بسيار بالا بود.

با الكترونيكي شدن فرآيند در وهله اول به دليل اينكه كار به صورت متمركز و قابل كنترل انجام مي‌شود، جلوي بسياري از اين مفاسد گرفته شد و ثانيا سرعت انجام كار نیز بسيار بالا رفت.

 

وي با تشريح مشكلات ثبت فعاليت‌ها به صورت دستي و كاغذي، اضافه كرد:

در مدل قديمي كه به صورت كاغذي انجام مي‌شد وقتي فردي قصد انجام كار اكتشافي در محدوده‌اي را داشت، مي‌بايست درخواست خود را به صورت كاغذي ارائه دهد و بررسي اينكه آيا اين محدوده قابل اكتشاف است نیز فرایند بسيار زمان‌بر و پيچيده‌اي بود.

همچنین بررسي‌ اين درخواست‌ها را كارشناسان وزارت صمت بايد انجام مي‌دادند كه احتمال خطا و احتمال وجود فساد در اين فرآيند وجود داشت ولي در حال حاضر محاسبه بخش آزاد به صورت الكترونيكي و سيستمي انجام مي‌شود.

 

مشاور معاون معادن وزیر صمت در حوزه سامانه کاداستر با برشمردن يكي از بزرگترين كاركردهاي اين سامانه، اظهار داشت:

با مشخص كردن محدوده، بخشي را كه قصد اكتشاف داريد، سامانه به صورت اتوماتيك و بدون حضور كارشناس محاسبه مي‌كند كه آيا بخش آزادي وجود دارد يا نه؛ معارضي دارد يا خير؟

اگر بخش آزاد وجود داشت به كاربر ارائه می‌كند تا بتواند در مورد اينكه در آن محدوده كار اكتشافي انجام دهد يا خير، تصميم‌گيري كند و اين موضوع يكي از بزرگترين كاركردهاي سامانه كاداستر معادن است و اطلاعات كاملي از وضعيت محدوده‌هاي ما در اختيار فعالان حوزه معدن قرار مي‌دهد.

 

وي در ادامه اضافه كرد:

از جمله محدوده‌هاي فعال معدني به صورت شفاف بر روي سامانه كاداستر قابل بررسي است و شما به صورت لحظه‌اي مي‌توانيد آن را مشاهده كنيد كه چه محدوده‌هايي در كشور وجود دارد كه كار معدني‌ انجام مي‌دهند.

محدوده‌هاي بلوكه شده نيز مشخص است كه در کدام مناطق فعاليت معدني ممنوع است که اين موضوع به صورت لحظه‌اي انجام مي‌شود و ديگر دخالت كارشناس وجود ندارد.

 

عارفي در مورد چگونگي صدور پروانه اكتشاف، تشريح كرد:

در بحث دريافت پروانه اكتشاف با توجه به اينكه فرآيند به صورت الكترونيك شده، شما نيازي به حضور در بخش‌هاي وزارت صمت نداريد و به صورت الكترونيكي مي‌توانيد پروانه اكتشاف را دريافت كنيد.

 

*** بخش دوم؛ ثبت آمار توليد

 

مشاور معاون معادن وزیر صمت در حوزه سامانه کاداستر با اشاره به الكترونيكي شدن ثبت آمار توليد معادن، اظهار داشت:

بحث بعدي در ثبت آمار توليد است كه در اين بخش موارد و چالش‌هايي به دلیل دستي بودن فرایند وجود داشت اما در حال حاضر به‌دليل الكترونيكي شدن این فرايند، ناظر معدن در همان منطقه اطلاعات را تاييد مي‌كند.

در اين ارتباط دسترسي‌هاي لازم در سامانه كاداستر ايجاد شده تا بتوان بدون نياز به مراجعه حضوري، اطلاعات را ثبت كرد.

 

*** بخش سوم؛ سوخت مورد نياز معادن

 

عارفي در مورد اختصاص يافتن سوخت معادن از طريق سامانه كاداستر و ارتباط آن با شركت ملي پخش فراورده‌هاي نفتي، اظهار داشت:

بحث بعدي سوخت مورد نياز معادن است كه سامانه كاداستر امكان ثبت عملكرد ماشين آلاتي كه در معدن فعاليت مي‌كنند را ايجاد كرده و فعالان معدني مي‌توانند ماشين آلات خود را در آنجا ثبت كنند و بعدا نسبت به دريافت سوخت از طريق شركت ملي پخش فراورده‌هاي نفتي اقدام كنند.

اين اطلاعات به صورت سيستمي به شركت مربوطه ارسال مي‌شود و فعالان معدني سوخت مورد نياز خود را دريافت مي‌كنند كه پيش از اين به دليل فرآيند دستي و كاغذي چالش‌هاي زيادي داشتند.

 

*** بخش چهارم؛ محاسبه حقوق دولتي معادن

 

وي در مورد الكترونيكي و شفاف شدن محاسبه حقوق دولتي معادن در سامانه كاداستر نيز تشريح كرد:

بحث بعدي محاسبه حقوق دولتي معادن است كه برمي‌گردد به فرآيندهاي داخلي وزارت صمت.

از امسال اين فرآيند را به صورت الكترونيكي در داخل سامانه كاداستر ايجاد كرديم كه اولا در محاسبه حقوق دولتي با ايجاد وحدت رويه از اعمال نظر سليقه‌اي نيز جلوگيري شد تا همه معادن با فرمول يكسان، حقوق دولتي‌شان محاسبه ‌شود.

البته با توجه به اينكه اين امكان سال اولي است كه ايجاد شده، چالش‌هايي وجود دارد اما به مرور زمان رفع خواهد شد.

 

عارفي با برشمردن مزاياي الكترونيكي شدن اين خدمات در سامانه كاداستر، افزود:

الكترونيكي شدن فرايندها باعث خواهد شد تا علاوه بر ايجاد وحدت رويه از برخوردهاي سليقه‌اي جلوگيري شود و اطلاعات به صورت لحظه‌اي و شفاف در اختيار مسئولان و تصميم‌گيران قرار گيرد.

 

*** بخش پنجم؛ واردات ماشين آلات معدني

 

به گزارش معدن پرس، مشاور معاون معادن وزیر صمت در حوزه سامانه کاداستر در پایان این بخش از صحبت‌های خود و با اشاره به بحث صدور مجوز واردات ماشين آلات معدني، اظهار داشت:

در بخش ماشين آلات معدني، چالش حال حاضر ما صدور مجوز از داخل وزارت صمت مي‌باشد كه همچنان به صورت دستي و كاغذي است.

برنامه ريزي ما اين است كه تا دو ماه آينده صدور مجوز ماشين آلات معدني را هم الكترونيكي كنيم.

به اين شكل كه درخواست به صورت الكترونيكي از كاربر دريافت و صدور مجوز واردات ماشين آلات به صورت سيستمي انجام شود تا نظر سليقه‌اي كارشناس در آن دخيل نشود.

در اين فرايند، سيستم بر اساس قواعدي كه برايش تعريف و تعيين شده، ميزان واردات ماشين آلات هر معدن را محاسبه و بر اساس آن مجوز را صادر مي‌كند.

كارهاي پياده سازي اين بخش در حال انجام است و بعد از طي مراحل تست و پايلوت تا پايان سال جاري به بهره برداري خواهد رسيد.

 

 

انتهاي پيام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 9 =

کلید مقابل را فعال کنید