اخبار برگزیده

کد خبر:117803
پ
حجت اله فیروزی
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

مهم‌ترین چالش‌های پیش روی معدن و صنایع معدنی/ فقدان سرمایه‌گذاری مناسب در حوزه اکتشافات

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، مهم‌ترین چالش‌های پیش روی معدن و صنایع معدنی را تشریح کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، مهم‌ترین چالش‌های پیش روی معدن و صنایع معدنی را تشریح کرد.

 

*** تامین ماشین‌آلات معدنی
 

به گزارش معدن پرس، حجت اله فیروزی درباره تامین ماشین‌آلات معدنی، گفت:

سایر کشورها در حوزه اکتشاف‌های معدنی اقدامات بسیاری انجام داده و عمق اکتشاف آن‌ها روزبه روز بیشتر می‌شود، این در حالی است که اکتشاف در کشور ما محدود و در عمق‌های کم انجام می‌شود.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه برای تعمیق اکتشاف باید ماشین‌آلات موردنیاز تامین شود تا کار حفاری به درستی انجام گیرد، ادامه داد:

نمی‌توان انتظار داشت که در حوزه معدن تحول گسترده‌ای در راستای استفاده از ظرفیت این بخش صورت گیرد اما تجهیزات مناسب در اختیار نباشد.

علیرغم اینکه کشور ما از نظر دارا بودن مواد معدنی غنی است اما متاسفانه در حوزه اکتشاف غفلت شده است و بهره‌برداری درستی از این بخش صورت نگرفته و زنجیره‌ها تکمیل نشده است.

 

وی با اشاره به اینکه باید نگاه مدیران به بخش معدن متحول شود، تصریح کرد:

اگر در واگذاری پهنه‌های معدنی دقت و اهلیت‌سنجی درستی صورت نگیرد، ممکن است دلالان به راحتی از این فضا سوءاستفاده کنند بنابراین باید دستورالعمل درستی برای واگذاری این پهنه‌ها پیش‌بینی شود.

دولت باید برای بهبود وضعیت اکتشاف از ظرفیت بخش خصوصی  استفاده کند و تجهیزات مناسبی برای حفاری و بهره‌برداری این بخش در نظر گیرد که برای تحقق این مهم از یک سو می‌توان از ظرفیت واحدهای تولیدی داخلی و از سوی دیگر واردات استفاده کرد.

 

به گزارش معدن پرس، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان با بیان اینکه متاسفانه به دلیل فقدان سرمایه‌گذاری مناسب در حوزه اکتشافات عمقی و فرآوری این حوزه به مزیت رقابتی تبدیل نشده است، مهم‌ترین چالش‌های پیش روی معدن و صنایع معدنی را فرسودگی ماشین آلات و نبود فناوری‌های پیشرفته و فقدان اعتبار لازم جهت زیرساخت‌ها برشمرد و افزود:

ما در صورتی بتوانیم از پتانسیل این بخش استفاده کنیم، دارای مزیت نسبی هستیم.

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × پنج =

کلید مقابل را فعال کنید