اخبار برگزیده

کد خبر:117675
پ
مجید کاغذگریان
پژوهشگر صنعت خودرو تشریح کرد

دو راهکار واردات خودرو بدون خروج ارز و تاثیرات منفی بر بازار/ تناقض‌ها و چالش‌های عرضه خودرو با روش فعلی، بزودی خود را نشان می‌دهد + فیلم

پژوهشگر صنعت خودرو با تاکید بر اینکه، تناقض‌ها و چالش‌های فروش خودرو با روش فعلی بزودی خود را نشان خواهد داد، ۲ پیشنهاد را برای واردات خودرو بدون خروج ارز و تاثیرات منفی بر بازار، تشریح کرد.

 

*** هزارتوی فروش خودرو در کشور

 

به گزارش معدن پرس به نقل از صنایع، عرضه و فروش خودرو در ایران؛ موضوعی است که تاکنون نه رضایت مردم را به همراه داشته نه خودروسازان و همواره انتقادات بسیاری را از سوی محافل اقتصادی و کارشناسی به همراه داشته است.

اوج این انتقادات نیز به سال‌های اخیر باز می‌گردد که روش‌های متعدد، مختلف و جدیدی همچون قرعه‌کشی، عرضه در بورس کالا و حتی پیش فروش‌های بدون قرعه‌کشی توسط شرکت‌های خودروساز را شاهد بودیم و همچنان نیز سیاست ثابت و مشخصی در این زمینه وجود ندارد.

خبرنگار صنایع در همین راستا و برای بررسی هرچه بیشتر چالش‌ها و راهکارهای فروش خودرو در کشور گفتگویی اختصاصی را با یکی از پژوهشگران صنعت خودرو انجام داده که در ادامه ملاحظه خواهید نمود.

 

*** کلاف سردرگم عرضه خودرو در کشور

 

مجید کاغذگریان در ابتدای این گفتگو با مه‌آلود خواندن فروش خودروهای داخلی و وارداتی در کشور، اظهار داشت:

فروش خودرو در کشور ما هیچ وضعیت مشخصی ندارد.

در ظاهر خریدار در سایتی که وزارت صنعت برای ایجاد عدالت راه‌اندازی کرده است که به نظر سایت مناسبی است ثبت‌نام می‌کند.

ولی از نظر بحث حقوقی در واقع خریدار در یک سایت دولتی ثبت‌نام کرده است.

معضل و تضاد از همین ابتدای کار آغاز می‌شود، چرا که خریدار زمانی که می‌خواهد قرارداد خودرو را ببندد یا خودرو را تحویل بگیرد شاید با یک شرکت خصوصی طرف قرار داد باشد.

اگر به هر دلیلی مغایرت نوع و رنگ خودرو و یا عدم تحویل خودرو در زمان مشخص شده رخ داد مردم چه توقعی از این فرایند و شکل حقوقی آن دارند؟!

اینکه قراردادی که باید با شرکت خودروساز بسته شود، در سایتی متعلق به وزارت صنعت بسته می‌شود، به نظر آقایان برای دولت، حاکمیت و سیاست‌گذار تبعات نخواهد داشت؟

همچنین اگر شخص حقیقی یا شرکتی که واردکننده است و به صورت حقوقی شکل گرفته و چند عضو هیئت مدیره و سهام دار دارد، به دلیل عدم تعهدات در کشور حضور نداشتند چه کسی پاسخگو است؟

 

وی در ادامه تصریح کرد:

اینکه در زمان ثبت‌نام، خریدار برای خودرویی که نمی‌داند نام خودرو چیست و چه قیمتی دارد، باید مبلغی را در بانک بلوکه کند یک اتفاق نادر در دنیا است.

مردم برای خرید محصولی که مثل شانسی‌های قدیم که اول جعبه را می‎خریدی بعدا می‌فهمیدی داخل جعبه چیست، ثبت‌نام می‌کنند.

به نظر بنده به زودی معضلات این نوع فروش نمایان خواهد شد و اتفاقی که در حال رخ دادن است بیشتر شاعبه محدود کردن نقدینگی در چرخش در اقتصاد کشور را تداعی می‌کند.

فکر نمی‌کنم با شرایط حاکم، اتفاق مثبتی را در این حوزه شاهد باشیم و مردم در یک حالت نااطمینان و سردرگم ثبت‌نام می‌کنند که امیدوارم ختم به خیر شود.

 

*** واردات خودرو بدون انتقال ارز

 

به گزارش معدن پرس، پژوهشگر صنعت خودرو در پایان و در خصوص روش صحیح واردات خودرو در کشور، توضیح داد:

با توجه به شرایط ارزی کشور و شرایطی که تا لایه‌های پایین جامعه به بهترین شکل لمس می‌شود، به نظر بنده روش تهاتر و استفاده از منابع ارزی خارجی در برابر صرفا فروش نفت مازاد روش مناسبی است.

همچنین دومین روش، استفاده از ارز صادرکنندگان داخلی است؛ در واقع اگر بتوانیم مشوق‌های مالیاتی، حاکمیتی و تسهیلات در اختیار شرکت‌های صادرکننده بگذاریم و در قالب یک پروتکل که هر خودرویی وارد کشور نشود، یعنی وزارت صمت تعیین کند خودروهایی با مشخصات و برندهای مشخص شده می‌تواند وارد کشور شود، شرکت‎های صادرکننده می‌توانند در ازای ارز حاصل از فروش محصولات خود به کشورهای خارجی خودروهای مشخص شده را وارد کشور کنند.

با این روش سه اتفاق مثبت رخ می‌دهد، اول اینکه شرکت‌ها به ارز بلوکه شده خود در کشورهای مقصد می‌رسند، دوم برای واردات خودرو به کشور ارزی از کشور خارج نمی‌شود و سوم بازار ارز کشور دستخوش تغییرات نمی‌شود.

این دو مدلی است که فکر می‌کنم در این مقطع می‌تواند کمک کند.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + سیزده =

کلید مقابل را فعال کنید