اخبار برگزیده

کد خبر:117661
پ
باستانی
سخنگوی اسبق کمیسیون صنایع و معادن مجلس تشریح کرد

۳ دلیل اصلی نتیجه ندادن تحقیق و تفحص‌های مجلس در دوره‌های مختلف/ سالم نبودن ریشه تحقیق و تفحص‌های مجلس + فیلم

سخنگوی اسبق کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به سالم نبودن ریشه تحقیق و تفحص‌های مجلس، ۳ دلیل اصلی نتیجه ندادن آنها در دوره‌های مختلف را تشریح کرد.

 

*** تحقیق و تفحص‌های مجلس

 

به گزارش معدن پرس به نقل از صنایع، از مجلس نخست تا مجلس دهم از مجموع ۵۷۳ تقاضای تحقیق و تفحص تنها ۱۲۷ تحقیق و تفحص به تصویب رسید و رسماً فعالیت کرد.

نکته قابل توجه این است که طی همه این سال‌ها تاکنون نتایج ملموس و قابل مشاهده از تحقیق و تفحص‌های مجلس مشاهده نشده است.

در مجلس یازدهم نیز تحقیق و تفحص‌های مختلفی تصویب و اجرا شد، نظیر تحقیق و تفحص از سازمان‌های ایدرو و ایمیدرو که علیرغم پیگیری‌های مجموعه خبری صنایع تاکنون جزئیات جدید و قابل توجهی در این خصوص اعلام نشده است.

همه اینها در شرایطی است که روند اجرای تحقیق و تفحص، وقت و هزینه بسیاری را از دولت، مجلس، قوه قضاییه و نهادهای مرتبط می‌گیرد، لذا در این خصوص یک سوال مهم مطرح است مبنی بر اینکه چرا طی همه این سال‌ها، تحقیق و تفحص‌های مجلس، نتایج ملموس و موثری نداشته است؟

در همین خصوص، خبرنگار صنایع برای یافتن پاسخ پرسش مذکور گفتگویی اختصاصی را با یکی از نمایندگان مجلس در دوره دهم که سابقه حضور در کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازان را نیز داشته داشته، انجام داده که در ادامه ملاحظه خواهید نمود.

 

*** تحقیق و تفحص‌های بی‌نتیجه

 

سعید باستانی در ابتدای این گفتگو پیرامون تحقیق و تفحص‌های مجلس در دوره‌های مختلف، اظهار داشت:

یکی از جنبه‌های نظارتی مردم تحقیق و تفحص‌های مجلس است.

معمولا در حوزه‌ها و نهادهایی که مجلس تصور می‌کند نقاط ضعف یا مشکلاتی وجود دارد به صورت تحقیق و تفحص به آن ورود پیدا می‌کند تا دلایل را ببیند و ترک فعل‌ها را رصد کند و در نهایت آن را به قوه قضاییه ارجاع می‌دهد و بعضا این تحقیق و تفحص به این منجر می‌شود که شاید اصلاح ساختاری، اصلاح عملکردی و یا اصلاح مدیریتی صورت گیرد.

 

وی در ادامه، تصریح کرد:

تحقیق و تفحص ابزار مناسبی برای نظارت مجلس است ولی در مجلس و به صورت متقابل در نهادی که قرار است تحقیق و تفحص انجام شود خیلی بد عمل می‌شود.

از دوره پنجم تا الآن بیش از پنج بار تحقیق و تفحص از خودروسازان یا از شرکت‌های بزرگ مثل ایدرو، ایمیدرو، فولاد، دخانیات، وزارت کشور، استانداری‌ها و… صورت گرفته است.

ریشه این تحقیق و تفحص‌ها سلامت کامل را ندارد؛ یعنی دلیلی غیر از عملکرد آن نهاد در پشت این تحقیق و تفحص‌ها مشاهده می‌شود.

از نظر فرایندی نیز زمانی که گزارش تحقیق و تفحص در صحن ارائه می‌شود نهایتا به قوه قضاییه ارجاع می‌شود و در آنجا نیز اتفاق خاصی نمی‌افتد؛ یعنی این گزارش‌دهی‌ها و عملکردها انتها ندارد، تا مشخص شود تحقیق و تفحص منجر به بهبود عملکرد شده یا خیر؟

 

*** دلایل نتیجه ندادن تحقیق و تفحص‌ها

 

به گزارش معدن پرس، سخنگوی اسبق کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان این بخش از صحبت‌های خود، اظهار داشت:

تا کنون طی این ۱۰ – ۱۱ دوره مجلس گذشته، نتوانستیم از ظرفیت بسیار خوب تحقیق و تفحص استفاده کنیم و معمولا این تحقیق و تفحص‌ها عقیم مانده است.

یکی از دلایل عدم تحقق این است که زمان‌های رسیدگی و زمان به نتیجه رسیدن منطبق با زمان حضور نمایندگان در مجلس نیست.

دلیل دوم، تخصصی نبودن تحقیق و تفحص‌ها است که در این خصوص مشکلات مختلفی وجود دارد.

دلیل سوم در نتیجه ندادن تحقیق و تفحص‌های مجلس، دلایل شخصی است که در پشت پرده این تحقیق و تفحص‌ها وجود دارد که معمولا در این حوزه اتفاق می‌افتد.

و به همین دلیل در برخی مواقع مشاهده شده برای تیم تحقیق و تفحص رضایتمندی‌های عجیب و غریبی از آن نهاد یا سازمان ایجاد می‌شود‌.

لذا با توجه به این نوع رضایت‌مندی در نهایت گزارشی به قوه قضائیه ارسال می‌شود که ساختارمند و حرفه‌ای نوشته نشده است و در قوه قضائیه نیز شاهد نتیجه دادن این تحقیق و تفحص‌ها نخواهیم بود.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + پنج =

کلید مقابل را فعال کنید