اخبار برگزیده

کد خبر:115628
پ
فاقد تصویر شاخص

استقرار سیستم مدیریت بر شبه حوادث با کارت سبز

استقرار سیستم مدیریت بر شبه حوادث با کارت سبز برای افزایش ایمنی و بهره وری و همچنین فرصتی کامل برای مطالعه اشتباهات در شرکت فولاد هرمزگان صورت گرفت.

استقرار سیستم مدیریت بر شبه حوادث با کارت سبز برای افزایش ایمنی و بهره وری و همچنین فرصتی کامل برای مطالعه اشتباهات در شرکت فولاد هرمزگان صورت گرفت.

*** لزوم شناسایی شبه حوادث

 

به گزارش خبرگزاری صنایع،سازمانی که شبه حوادث  را شناسایی ، ارزیابی و بر طرف و در یک کلام مدیریت بر شبه حوادث را استقرار می دهد  ، ایمن تر و بهره ورتر از سازمان های دیگر پیش خواهد رفت.

هنگامی که می خواهیم حوادث احتمالی را پیش بینی ، یا از وقوع حوادث مشابه پیشگیری و یا خطرات مختلف مشاغل  را شناسایی نماییم بایستی  از رویدادهای  گذشته سازمان و از نوع حوادثی که در آنها به وقوع می پیوندد اطلاعات کاملی داشته باشیم اما  شاید تعداد حوادث از تعداد انگشتان دست نیز کمتر باشد و نتوان حوادث آینده را پیش بینی کرد .

با داشتن بانک اطلاعات شبه حوادث، میتوان برای هر واحد و منطقه ای ، حوادث احتمالی  آن را شناسایی، ارزیابی و کنترل نمود.

شبه حادثه موقعیتی است که اگر در آن خطر بوجود آمده سریعا شناسایی و برطرف شود، از حادثه واقعی پیشگیری خواهد شد. در غیر این صورت رویداد میتواند به فراموشی سپرده شده و به صورت نهفته در شرکت باقی بماند تا روزی به حادثه تبدیل شود .

 

*** شبه حادثه فرصتی کامل برای مطالعه اشتباهات به وجود می آورد

 

در مقایسه با حوادث و آسیبهای واقعی، شبه حادثه ابزاری ارزانتر برای یادگیری است. به عبارت دیگر نوعی وسیله آموزشی کم هزینه می باشد و یا در واقع میتوان گفت هزینه ای در برندارد. علاوه بر آن شناسایی آنها بسیار ساده  است. از شبه حوادثی که در دور و بر ما اتفاق می افتد، چیزهای بسیار یاد میگیریم. شبه حادثه فرصتی کامل برای مطالعه اشتباهات به وجود می آورد.

 

*** تعاریف در کارت سبز

 

در تکمیل کارت سبز به تعاریف زیر توجه شود .

خطر : منبع ، وضعیت یا عملی که دارای پتانسیل آسیب به شکل مصدومیت یا بیماری یا ترکیبی از آن ها را برای انسان داشته باشد. مثال : آویزان شدن لامپ مهتابی از سقف به خاطر شل شدن پیچ

شبه حادثه : رویدادی که به موجب آن مصدومیت ، بیماری و مرگ و میری رخ ندهد ، به عنوان یک شبه حادثه

(Near miss)یا اتفاق به خیر گذشته می باشد. مثال: سقوط یک لامپ مهتابی از سقف اتاق بدون برخورد به انسان

حادثه بریدگی جزیی: در حادثه جزئی شخص بدون از دست دادن روز کاری به کار خود ادامه می دهد  مثال : زخم جزئی انگشت دست که به بهداری گزارش نشده است.

 

*** فواید مستندسازی شبه حوادث از طریق کارت سبز

 

بنابراین مستندسازی شبه حوادث از طریق کارت سبز نه تنها از نظر آموزش و یادگیری با ارزش است، بلکه فواید زیر را نیز دارد :

اقدام سریع جهت برطرف نمودن خطرات شناسایی شده و فرهنگ سازی ایمنی

ثبت و ذخیره داده های مفید برای تجزیه و تحلیل آماری و مطالعات جهت دار برای پیش بینی حوادث احتمالی اینده با  تعیین اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه

فراهم نمودن فرصتی بزرگ برای مشارکت کارکنان در ایمن سازی محیط کار و کاهش حوادث کاری

 

*** نفرات کارت سبز

 

نفرات برتر ارائه کننده کارت سبز در مهر ماه توسط مدیریت ایمنی، بهداشت و  محیط زیست بدین شرح اعلام شد :

۱ – عباس حیدری

۲ – موسی خانه عنقاء

 

به گزارش خبرگزاری صنایع، طراحی و پیاده سازی نظام مشارکتی کارت سبز در فولاد هرمزگان یه گام بزرگ در جهت شناسایی، گزارش و تجزیه و تحلیل شبه حوادث بوده و همچنین می تواند نقاط نا ایمنی که در محیط کار وجود دارند و تا کنون به راحتی از کنار آنها می گذشتیم در کمترین زمان رفع نمود .

 

 

انتهای پیام///

منبع
فولاد هرمزگان
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × دو =

کلید مقابل را فعال کنید