اخبار برگزیده

کد خبر:117581
پ
کاداستر
مشاور معاون معادن وزیر صمت در حوزه سامانه کاداستر تشریح کرد

سامانه کاداستر از ابتدا تا کنون در سه فاز توسعه‌ای؛ از حذف نقشه‌های کاغذی تا یکپارچه کردن اطلاعات معادن کشور/ چشم انداز سامانه کاداستر

مشاور معاون معادن وزیر صمت در حوزه سامانه کاداستر در تشریح سه فاز توسعه‌ای این سامانه، حذف نقشه‌های کاغذی و یکپارچه کردن اطلاعات معادن کشور را به عنوان برخی از اقدامات انجام شده طی ۹ سال فعالیت سامانه کاداستر برشمرد.

مشاور معاون معادن وزیر صمت در حوزه سامانه کاداستر در تشریح سه فاز توسعه‌ای این سامانه، حذف نقشه‌های کاغذی و یکپارچه کردن اطلاعات معادن کشور را به عنوان برخی از اقدامات انجام شده طی ۹ سال فعالیت سامانه کاداستر برشمرد.

 

*** کاداستر چیست؟

 

به گزارش معدن پرس به نقل از صنایع، به زبان ساده کاداستر همان حدنگاری و یا نقشه‌برداری ثبتی است، یعنی نقشه‌برداری‌ای که ارزش حقوقی داشته باشد و بتوان بر اساس مرزهای آن، سند مالکیت صادر کرد.

کاداستر با استفاده از عکسبرداری هوایی، تهیه نقشه و جمع‌آوری اطلاعات مالکیتی و فنی از زمین‌، مساحت و حدود دقیق اراضی را مشخص و کمک می‌کند که زمین‌ها سنددار و از قانون‌شکنی و دعاوی ملکی جلوگیری شود.

در کشور ما ماده ۱۵۶ قانون ثبت اسناد و املاک کشور مصوب ۱۸ دی ۵۱ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را موظف به «تهیه نقشه املاک به صورت نقشه کاداستر» کرده است.

قوه ‌قضاییه در راستای اجرای این ماده و با تصویب آیین‌نامه حدود، وظایف و تشکیلات تهیه نقشه املاک به ‌صورت کاداستر و مقررات اجرایی آن موضوع تبصره ۳ ماده ۱۵۶ قانون ثبت اسناد و املاک مصوب ۱۳۷۹ اقدام به مدیریت کاداستر و تاسیس اداره کل کاداستر کشور در سازمان ثبت اسناد و املاک کرده است.

در تبصره ۳ ماده ۱۵۶ قانون ثبت اسناد و املاک، نقشه کاداستر به این صورت تعریف شده است: «به مجموعه عملیات فنی، مهندسی، ممیزی، ثبتی و حقوقی در مورد املاکی اطلاق می‌شود که جریان ثبتی آن خاتمه یافته اعم از اینکه در دفتر املاک ثبت شده یا نشده باشد به جهت آنکه محدوده و موقعیت املاک را مشخص نماید و ارتباط جغرافیایی آن‌ها را با یکدیگر نشان دهد و به منظور تثبیت مالکیت و تسهیل در حل و فصل دعاوی ملکی و ثبت املاک و سایر موارد مربوط به املاک اجراء گردد.»

در این رابطه وزارت صمت از سال ۱۳۹۲ سامانه‌ای را به نام سامانه کاداستر برای ثبت و الکترونیکی کردن اسناد و مدارک و پیگیری امور فعالیت فعالان معدنی در بستری متمرکز راه اندازی کرد.

خبرنگار صنایع برای بررسی هرچه بیشتر ابعاد مختلف در سامانه کاداستر و همچنین آشنایی بیشتر با این سامانه گفتگوی اختصاصی را با مشاور معاون معادن وزیر صمت در حوزه سامانه کاداستر انجام داده است که وی در این گفتگو به تشریح پیشینه و آخرین بروزرسانی‌های انجام شده در سامانه کاداستر پرداخته است که در ادامه ملاحظه خواهید نمود.

 

*** خلاصه‌ای از پیشینه و وضعیت فعلی سامانه کاداستر/ فاز اول

 

سید سعید عارفی در ابتدای این گفتگو با اشاره به پیشینه و هدف راه اندازی سامانه کاداستر، اظهار داشت:

سامانه کاداستر معادن از سال ۱۳۹۲ با هدف ایجاد بستر الکتیرونیک برای ارائه خدمات در حوزه معادن و با هدف فرآوری مواد معدنی ایجاد شد.

گام اول این سامانه الکترونیکی کردن کالک‌ها و نقشه‌های حوزه معادن بود که در همان سال ۱۳۹۲ محقق شد.

به این ترتیب وزارت صمت موفق شد نقشه‌های کاغذی را به صورت الکترونیک و تحت وب ایجاد کند تا وزارتخانه بتواند این اطلاعات را به صورت یکپارچه مدیریت کند.

گفتنی است تا قبل از این نقشه‌ها و کالک‌ها به صورت استانی مدیریت می‌شد اما بعد از ایجاد نقشه‌های الکترونیکی معادن به صورت الکترونیکی و متمرکز در سامانه کاداستر قرار گرفت.

 

*** فاز دوم توسعه سامانه کاداستر

 

وی در ادامه و در خصوص دومین فاز توسعه‌ای سامانه کاداستر، تشریح کرد:

فاز دوم سامانه که بعد از تکمیل کار در بحث الکترونیکی کردن نقشه‌ها از همان سال ۹۲ کلید خورد، بحث فرآیندها در صدور مجوزها بود مه با انجام این اقدام صدور پروانه اکتشاف، گواهی کشف، پروانه بهره برداری، اصلاح، ابطال و انتقال مجوزها از طریق سامانه کاداستر انجام می‌شود.

همچنین میزان استخراج معادن، اطلاعاتی که بهره برداران به صورت دوره‌ای ارائه می‌کنند نیز به این سامانه منتقل شد که این اقدام از سال ۱۳۹۲ شروع و پس از فراز و نشیب فراوان کماکان ادامه دارد.

 

***  فاز سوم توسعه‌ای سامانه کاداستر

 

به گزارش معدن پرس، مشاور معاون معادن وزیر صمت در حوزه سامانه کاداستر در پایان این بخش از صحبت‌های خود، اظهار داشت:

فاز سوم این سامانه فاز یکپارچه شدن با سایر سامانه‌های وزارت صمت و دیگر سامانه‌های کشوری است که این سامانه بتواند به صورت یکپارچه اطلاعات را مدیریت کند و دیگر از تبادل اطلاعات به صورت غیرالکترونیک پرهیز شود.

اقدامی که در حال حاضر در دست اجرا داریم ارتباط با سایر مجموعه‌ها برای بحث مجوزها در خصوص صدور پروانه اکتشاف و گرفتن استعلام‌های لازم از منابع طبیعی و… است تا بتوانیم این موارد را نیز به صورت الکترونیک اخذ کنیم تا فعالان معدنی از پیگیری برای دریافت این مجوزها راحت شوند که امیدوارم تا چند وقت دیگر بتوانیم این استعلام‌ها را نیز اجرایی کنیم.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =

کلید مقابل را فعال کنید