اخبار برگزیده

کد خبر:69943
پ
فاقد تصویر شاخص
مدیرعامل شركت ملي صنايع مس:

رتبه دوازدهم ایران در تولید مس جهان

ایران در حوزه تولید مس در جهان دارای رتبه دوازدهم و از نظر ذخایر، رتبه هشتم جهان را داراست.

ایران در حوزه تولید مس در جهان دارای رتبه دوازدهم و از نظر ذخایر، رتبه هشتم جهان را داراست.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و اخبار صنایع ایران، احمد مرادعلی‎زاده، با اعلام این خبر­ افزود: در سال ۹۶ صنایع مس ایران بالاتر از ظرفیت اسمی،​ فعالیت کرده است و از امسال میزان تولید مس کشور به ۳۰۰ هزار تن خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در حال حاضر از سه معدن سرچشمه، میلوک و سنگون عملیات برداشت مس انجام می شود گفت: امسال فروش شرکت مس ایران به رقم ۸۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد که از این میزان یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار آن سهم صادرات است.

مرادعلی زاده در خصوص کشف پهنه‌های جدید هم اظهار داشت: در حال حاضر ۶ پهنه جدید اکتشاف در استان‌های آذربایجان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان شناسایی شده که عملیات برداشت از آنها با بکارگیری دانش فنی و تکنولوژی‎های جدید در حال انجام است.

 

***کنستانتره در صنعت مس یک محصول نهایی است

وی با بیان اینکه درصد بالای صادرات مس کشور بصورت کنستانتره از کشور خارج می‌شود گفت: تولید کنستانتره حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد ارزش افزوده را تولید می‎کند بنابراین کنستانتره در صنعت مس یک محصول نهایی است و تولید آن خام فروشی محسوب نمی‎شود.

وی با بیان اینکه اگر ظرفیت تولید کاتد (شمش های مسی) در صنعت کشور افزایش یابد ما نیز ظرفیت تولید محصول را داریم افزود: اگرچه تولید کاتد ۵ تا ۱۰ درصد بیشتر ارزش افزوده ایجاد نمی‎کند اما تولید مصنوعات مسی و صادرات آنها می‎تواند ارزش افزوده‎ای جدید در این صنعت ایجاد کند.

وی در خصوص این مسئله که ذوب و تولید کاتد با آلایندگی زیست محیطی همراه است و صادرات کنستانتره از نظر زیست محیطی به نفع کشور است گفت: در صنعت باید همه ابعاد را با هم در نظر گرفت و اگر زمینه‌های توسعه صنایع پایین دستی فراهم شود تا کاتدهای تولیدی در کشور به مصرف صنایع پایین دستی و تولید مصنوعات با ارزش افزوده بالا برسد تولید آنها علیرغم آلایندگی‌های زیست محیطی مقرون به صرفه خواهد بود در غیر این صورت بهتر است محصولات مس بصورت کنستانتره صادر شود.

 

***بازدهی ۷۰ درصدی سهام شرکت مس

به گزارش خبرگزاری صنایع، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس، در پایان با بیان اینکه در حال حاضر صنعت مس چشم‌انداز روشنی دارد افزود: در حالیکه سال گذشته میزان بازدهی بورس کشور ۲۸ درصد بوده است میزان بازدهی سهام شرکت مس به ۷۰ درصد رسیده است که این مسئله آینده‎ای روشن را برای صنعت مس نوید می‎دهد.

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری صنایع
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 12 =

کلید مقابل را فعال کنید