اخبار برگزیده

کد خبر:116513
پ
معدن پرس به نقل از عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس گزارش می‌دهد:

تخلفات بزرگ ۱۳ شرکت بورسی/ پرداخت ۸۸۰ میلیارد تومان سود خارج از سامانه سجام/ ضرورت تشکیل فراکسیون بازار سرمایه در مجلس

عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن پرداختن به تخلفات بزرگ ۱۳ شرکت بورسی در پرداخت نحوه سود به سهامداران بر ضرورت تشکیل فراکسیون بازار سرمایه در مجلس تاکید کرد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن پرداختن به تخلفات بزرگ ۱۳ شرکت بورسی در پرداخت نحوه سود به سهامداران بر ضرورت تشکیل فراکسیون بازار سرمایه در مجلس تاکید کرد.

 

*** شرکت‌ها چه زمانی موظف به پرداخت سود سهام خود می‌شوند؟

 

به گزارش معدن پرس ، حسین جلالی با تأکید بر ضرورت اصلاح قانون تجارت، اظهار داشت:

قانون تجارت مربوط به سال ۱۳۱۱ است و ۸۹ سال پیش تدوین و تصویب شده است در حال حاضر پرداخت سود براساس ماده ۲۴۰ لایحه اصلاح قانون تجارت که آن هم مربوط به سال ۱۳۴۷ است انجام می‌شود.

براساس این ماده شرکت‌ها پس از برگزاری مجمع عمومی خود برای پرداخت سود صاحبان سهام هشت ماه فرصت دارند که این مدت زمان طولانی و همچنین استفاده برخی از شرکت‌ها از روش‌های سنتی پرداخت سود و استفاده نکردن از سامانه سجام، باعث رسوب سود سهام مردم در حساب شرکت‌ها می‌شود.

 

*** قوانین کشورهای دیگر برای پرداخت سود

 

وی با بیان این‌که سرمایه‌گذاری در بورس یکی از شاخص‌هایی است که با آن سلامت یا بیماری اقتصادی کشورها سنجیده می‌شود، افزود:

نمی‌توانیم از جذب سرمایه‌های راکد مردم برای توسعه اقتصادی کشور دم بزنیم اما در هنگام پرداخت سود آن‌قدر آن‌ها را معطل کنیم که از گرفتن سود خود صرف‌نظر کنند.

در کشورهای پیشرفته دنیا که بازار سرمایه به‌عنوان یکی از ابزارهای اصلی تامین مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد پرداخت سود در یک دوره یک‌ماهه یا ۴۵روزه پس از برگزاری مجمع انجام می‌شود و در صورت تخلف شرکتی از این قانون مجازات‌هایی مثل جریمه، سلب صلاحیت حرفه‌ای و حتی در مواردی سلب صلاحیت اعضای هیئت‌مدیره برای عضویت در هیئت‌مدیره سایر شرکت‌های بورسی تعیین شده است.

 

*** به‌روزرسانی سازوکارها در حوزه بورس

 

عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی با تاکید بر این‌که قانون تجارت و لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت نیازمند بازنگری هستند، ادامه داد:

مردم باید به بازار سرمایه اعتماد داشته باشند و یکی از گام‌های مهم در این زمینه پرداخت به‌ موقع سود سهامداران است.

مجلس شورای اسلامی می‌تواند با تشکیل فراکسیون بازار سرمایه ریل‌گذاری‌های لازم در این زمینه را انجام دهد و قوانین مورد نیاز را اصلاح یا تصویب کند.

براساس اعلام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تا پایان دی حدود ۵۵درصد شرکت‌های بورسی و فرابورسی که در مجامع عمومی عادی سالانه سود تقسیم کرده بودند، از سامانه سجام استفاده کرده‌اند و سایر شرکت‌ها از همان دو روش قدیمی یعنی مراجعه سهامدار به بانک یا ارسال مدارک مالی و هویتی به شرکت اقدام به پرداخت سود کرده‌اند.

 

وی در ادامه افزود:

این در حالی است که برخی آمارها حکایت از این دارد که حدود ۸۰درصد صاحبان سهام در روش‌های قدیمی از گرفتن سود خود امتناع می‌کنند زیرا معمولا سودها کم است و به همین دلیل برای فرد صرف نمی‌کند برای گرفتن آن به بانک مراجعه کند یا بخواهد مدارکش را فکس و پیگیری کند.

 

*** الزام شرکت‌ها به پرداخت سود از طریق سجام

 

به گزارش معدن پرس ، عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان، تصریح کرد:

در برخی رسانه‌ها مجموع سود تنها ۱۳ شرکتی که از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا انتهای دی ماه سال جاری عرضه اولیه داشته‌اند و راه‌هایی غیر از سامانه سجام برای پرداخت سود خود معرفی کرده‌اند، ۸۸۰ میلیارد تومان محاسبه شده بود که این مبلغ حق‌الناس است و باید حتما به دست صاحبان آن برسد.

خوش‌بختانه اخیرا رئیس سازمان بورس اعلام کرد از سال آینده تمامی شرکت‌ها ملزم به پرداخت سود از طریق سجام هستند که امیدواریم این اتفاق با قدرت و دقت انجام شود تا شاهد پایمال شدن حق هیچ سهامداری نباشیم.

 

انتهای پیام///

منبع
معدن پرس
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + نوزده =

کلید مقابل را فعال کنید