اخبار برگزیده

کد خبر:116324
پ
تولید فولاد
معدن پرس گزارش می‌دهد:

تولید فولاد ایران در سال ۲۰۲۱ چقدر است؟ ایران چه رتبه ای در بین بزرگترین تولید کنندگان فولاد جهان دارد؟

انجمن جهانی فولاد ضمن اعلام تواید فولاد ایران ، رتبه کشور را در میان تولید کنندگان فولاد جهان اعلام کرد.

انجمن جهانی فولاد ضمن اعلام تواید فولاد ایران ، رتبه کشور را در میان تولید کنندگان فولاد جهان اعلام کرد.

 

*** تولید فولاد ایران در سال ۲۰۲۱ به ۲۸٫۵ میلیون تن رسید

 

به گزارش معدن پرس، انجمن جهانی فولاد در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد تولید فولاد ایران در ماه دسامبر ۲۰۲۱ (آذر ۱۴۰۰) نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰ با افزایش ۱۵٫۱ درصدی به ۲٫۸ میلیون تن رسیده است.

تولید فولاد ایران در ماه نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰ با کاهش ۵٫۲ درصدی به ۲٫۷ میلیون تن، در ماه اکتبر (مهر ۱۴۰۰) با کاهش ۱۵٫۳ درصدی به ۲٫۲ میلیون تن رسیده بود.

تولید فولاد ایران در ماه سپتامبر (شهریور ۱۴۰۰) برای نخستین بار در دوره شیوع کرونا منفی شده و نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰ با کاهش ۵۱٫۴ درصدی به ۱٫۳ میلیون تن رسیده بود.

به این ترتیب، آمارهای ماه‌های مهر و آبان نشان می‌دهد که بخش اعظمی از این کاهش‌ها جبران و در ماه آذر روند تولید فولاد کشور، افزایشی شده است.

 

*** ایران در بهمن ۹۹ در میان بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در جایگاه دهم قرار گرفت

 

همچنین بر همین اساس، تولید فولاد ایران طی سال ۲۰۲۱ به ۲۸٫۵ میلیون تن رسیده است که نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهش ۱٫۸ درصدی را نشان می‌دهد.

بر همین اساس لازم به ذکر است، ایران در فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹)، در میان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان در جایگاه دهم قرار گرفت که از آن ماه تاکنون و با وجود سه ماه روند کاهشی، این جایگاه را حفظ کرده است.

گفتنی است، ایران در سال گذشته میلادی همچنان جایگاه دهم خود را حفظ کرده است.

همچنین، در سال ۲۰۲۱، چین با تولید ۱۰۳۲٫۸ میلیون تن، هند با ۱۱۸٫۱ میلیون تن و ژاپن با ۹۶٫۳ میلیون تن در رتبه‌های نخست تا سوم تولید فولاد در جهان قرار دارند.

پس از این کشورها، آمریکا با تولید ۸۶ میلیون تن، روسیه با ۷۶ میلیون تن، کره جنوبی با ۷۰٫۶ میلیون تن، ترکیه با ۴۰٫۴ میلیون تن، آلمان با ۴۰٫۱ میلیون تن، برزیل با ۳۶ میلیون تن و ایران با ۲۸٫۵ میلیون تن، جایگاه‌های چهارم تا دهم را به خود اختصاص داده‌اند.

با شروع همه‌گیری ویروس کرونا در جهان از دسامبر سال ۲۰۱۹، صنایع، کارخانه‌ها و تقریبا تمامی کشورها در تعطیلی فرو رفتند و خسارات اقتصادی بی‌شماری در جهان به بار آورد، اما پس از گذشت بیش از یک سال از این وضعیت برخی از کشورها در حال بازیابی نسبی خود هستند.

البته ایران در تمامی این مدت روند افزایشی خوبی داشت، اما برای نخستین بار در ماه شهریور، تولید ایران کاهشی شد و در مهر و آبان ماه نیز با وجود کاهشی بودن، بخش اعظمی از این کاهش جبران و در آذر ماه روند افزایشی شد.

البته گفته می‌شود، احتمال دارد این کاهش تولید در شهریور ماه به علت قطعی برق کارخانه‌های تولید فولاد در شرایط کمبود برق در کشور بوده باشد.

 

*** ۶۹ درصد تولید فولاد منطقه غرب آسیا در دست ایران

 

لازم به ذکر است، تولید فولاد در غرب آسیا که تحت تاثیر افت تولید ایران، کاهشی شده بود، با مثبت شدن تولید فولاد ایران در این ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲٫۱ درصد افزایش یافت و به ۳٫۹ میلیون تن رسید.

با توجه به تولید ۴۱٫۲ میلیون تنی این منطقه در سال ۲۰۲۱، ایران ۹۶٫۱۷ درصد تولید فولاد غرب آسیا در این سال را در اختیار داشته است.

با توجه به تولید ۲٫۸ میلیون تنی ایران در ماه دسامبر، ۷۱٫۷۹ درصد تولید فولاد غرب آسیا در اختیار ایران بوده است و با توجه به تولید ۴۱٫۲ میلیون تنی این منطقه در سال ۲۰۲۱، ایران ۹۶٫۱۷ درصد تولید فولاد غرب آسیا در این سال را در اختیار داشته است.

 

به گزارش معدن پرس، گفتنی است؛ تولید فولاد ایران نسبت به ماه دسامبر سال گذشته میلادی ۱۵٫۱ درصد افزایش یافته است.

پس از آن تولید فولاد آمریکا و ژاپن نسبت به ماه نوامبر سال گذشته میلادی به ترتیب ۱۱٫۹ و ۵٫۴ درصد افزایش یافته و در جایگاه دوم و سوم افزایش تولید قرار گرفتند.

در این ماه، چین، ترکیه و برزیل نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰ کاهش تولید داشتند و میزان تولید روسیه تغییری نکرده است.

از زمان شیوع کرونا در جهان، با وجود اینکه در دوره‌ای رشد تولید سایر کشورها منفی شد، رشد تولید فولاد ایران مثبت باقی ماند.

ایران در فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹) با ثبت رشد ۱۱٫۵ درصدی تولید، بیشترین رشد را نسبت به فوریه ۲۰۲۰ در میان ده کشور نخست تولیدکننده فولاد به خود اختصاص داد.

ایران در فوریه ۲۰۲۰ (بهمن ۱۳۹۸) نیز بیشترین افزایش تولید را در میان ده کشور نخست تولیدکننده فولاد جهان به خود اختصاص داده بود.

 

 

انتهای پیام///

منبع
معدن پرس
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =

کلید مقابل را فعال کنید