اخبار برگزیده

کد خبر:62460
پ
فاقد تصویر شاخص

برجام و تسریع صادرات ورق‌های فولادی به اتحادیه اروپا

مدیر عامل مجتمع صنعتی فولاد مبارکه اصفهان در نشست خود با اصحاب رسانه از تاثیر برجام بر تسریع صادرات ورقه‎های فولادی به اتحادیه اروپا خبر داد.

مدیر عامل مجتمع صنعتی فولاد مبارکه اصفهان در نشست خود با اصحاب رسانه از تاثیر برجام بر تسریع صادرات ورقه‎های فولادی به اتحادیه اروپا خبر داد.

به گزارش خبرنگار مرکز اطلاع‌رسانی و اخبار صنایع، از مجتمع صنعتی فولاد مبارکه اصفهان، بهرام سبحانی، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در نشستی با اصحاب رسانه به پرسش‎های خبرنگاران، پیرامون صادرات ورق‎های فولادی و تعرفه‎های این اوراق، پاسخ داد.

در ادامه، پرسش و پاسخ سبحانی با اصحاب رسانه در خصوص شرکت فولاد مبارکه اصفهان را ملاحظه خواهید نمود؛

 

 

 

س: با توجه به اینکه قبل از برجام، اتحاریه اروپا خریدار ورقه‎های فولادی کشورمان بوده‎است؛ آیا برجام تاثیری در تقاضای صادرات توسط  اتحادیه اروپا داشته است؟

ج: سبحانی در پاسخ گفت: ظرفیت کشور در تولید ورقه‎های فولادی ۲۰ میلیون تن در سال جاری است.

قبل از برجام، نه تنها صادرات به اروپا توسط کشورهای واسطه و با صرف هزینه‎ و ریسک بالا صورت می‎گرفت، بلکه با وجود تحریم‎ها، نامی از ایران در صادرات فولاد به اروپا برده نمی‎شد. در صورتی که، توافق برجام تمامی این مشکلات را مرتفع کرد.

سبحانی ادامه داد: برجام از یک‎سو سرعت صادرات را تسریع بخشید و از سوی دیگر این امکان را برای ایران بوجود آورد تا به طور مستقیم با انجمن تولیدکنندگان فولاد اروپا قرارداد ببندد.

 

 

 

س: علت کاهش تعرفه ورقه‎های فولادی و کاهش صادرات فولاد مبارکه به اروپا در سال جاری چه بوده است؟

ج: تعرفه ابزاری در دست دولت برای تنظیم بازار است، به طوری که به تولیدکننده و به مصرف‎کننده فشار وارد نشود.

سبحانی تصریح کرد: در صورتی که نرخ جهانی دلار کاهش پیدا کند، دولت تعرفه را طوری تغییر می‎دهد تا تولیدکننده داخلی متضرر نشود و بتواند به تولید ادامه دهد و  بالعکس ذولت با بالارفتن قیمت جهانی دلار  فشار را از مصرف‎کننده کم می‎کند.

از آنجایی که تعرفه باید به گونه‎ای تنظیم شود که با بازار داخلی هم‎خوانی داشته باشد،فشار تولیدکنندگان داخلی مبنی بر درخواست فولاد بیشتر، علت الویت دادن دولت به کاهش تعرفه می‎باشد.

سبحانی خاطرنشان کرد که میزان واردات نباید آنقدر زیاد باشد تا به تولیدکننده داخلی فشار آورد و نه اینکه آنقدر کم باشد تا به پیدایش بازار سیاه منجر شود.

 

 

 

 

س: آیا فولاد مبارکه از تعرفه‎ای که بازار اروپا برای حمایت از تولیدکنندگان خود وضع کرده ‎است متضرر شده‎است؟ این تعرفه چه تاثیری بر کاهش صادرات کشور داشته ‎است؟

ج: این تعرفه‎ها متغیر بوده و تمام کشورهای صادرکننده ورق فولادی به اتحادیه اروپا را در بر می‎گرفت و فقط مختص کشورمان نبودند.

سبحانی در خصوص جایگزینی خریداران ورق فولادی کشور، گفت: امروزه ما بازارهای مختلفی مانند آفریقا را در صادرات این اوراق جایگزین کردیم، ضمن اینکه در داخل نیز تولیداتمان افزایش یافته‎است.

به گزارش صنایع، این نشست در محل شرکت فولاد مبارکه در اصفهان در جمع اهالی رسانه برگزار شد.

 

 

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =

کلید مقابل را فعال کنید