- معدن - https://madanpress.com -

شبکه علمی ایران به شبکه علمی اروپا متصل می شود

مدیرکل مدیریت یکپارچه شبکه ملی اطلاعات از اتصال شبکه علمی ایران به شبکه علمی اروپا (ژ آنت) خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر، بهنام ولی زاده در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه الکامپ با بیان اینکه پوشش سراسری شبکه علمی ایران تا سال آینده برای ارتباط مراکز علمی کشور فعال می شود، گفت: شبکه علمی شبکه ای برای سرویس دهی به مراکز علمی،مراکز پژوهشی، تحقیقاتی و حوزوی است.
وی ادامه داد: این شبکه خدمات اطلاعاتی، پردازشی، ذخیره سازی و چندرسانه ای را به کاربران ارائه می دهد.
ولی زاده تاکید کرد: شبکه علمی کشور همچنین فعالیت‌هایی مانند بارگذاری کتابخانه‌های دیجیتال ، کنفرانس و داوری و رتبه بندی مقالات، برقراری ارتباطات چندرسانه ای و مشاور رایگان بین دانشگاه‌ها را انجام می‌دهد.
وی با بیان اینکه شبکه‌های علمی به طور معمول باید جلوتر از سایر شبکه‌های موجود و بستر تست سرویس‌های علمی باشد اظهار کرد: شبکه علمی ایران بستر پرسرعتی برای مراکز علمی فراهم می کند که علاوه بر پهنای باند اینترنت، مراکز تولید علم را مرتبط کرده و اشتراک گذاری منابع علمی را ممکن می کند.
مدیرکل مدیریت یکپارچه شبکه ملی اطلاعات خاطرنشان کرد: سرویس‌های مورد نیاز دیگر همچون مدیریت ژورنال‌ها و مقالات هم در این شبکه علمی ارائه می شود .
این مقام مسئول در سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به سابقه ٢٠ ساله راه اندازی شبکه علمی افزود: شبکه علمی فعلی، نسل سوم شبکه‌های علمی در کشور است و برخلاف دو نسل قبلی که رویکرد اتصال گرا داشت، شبکه فعلی رویکرد خدمت گرا دارد .
ولی زاده با اشاره به حضور در سالن دولت الکترونیک الکامپ ۲۳ و با بیان اینکه آغاز سرویس دهی شبکه علمی ایران از یازدهم تیرماه امسال بوده است، گفت : در حال حاضر شبکه علمی در تهران فعال شده است و مطابق با زمان‌بندی پروانه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی تا آبان ۹۸ باید به سراسر کشور تسری پیدا می کند.
وی اظهار امیدواری کرد که در مدتی کوتاه تر از یکسال آینده تمام مراکز علمی شهرها به شبکه علمی متصل شود.
ولی زاده همچنین از اتصال شبکه علمی ایران به شبکه علمی اروپا (ژ آنت) خبر داد و افزود: شبکه علمی ایران به تدریج با سایر کشورهای دنیا که در تولید علم نقش فعالی دارند متصل خواهد شد. علاوه بر آن مذاکراتی برای ایجاد مرکزیت در شبکه ملی کشور های عضو اکو، شبکه ملی کشورهای حوزه دریای خزر و شبکه ملی کشورهای اسلامی انجام شده است.