- معدن - https://madanpress.com -

مخالفت قاطع تولید‌کنندگان و فعالان صنعت شوینده با طرح درج قیمت تولید‌کننده بر روی کالاها/ اجرای این طرح منجر به ورشکسته شدن بسیاری از شرکت‌های پخش و ایجاد مشکلات متعدد و جدی برای تولید‌کنندگان خواهد شد

تولید‌کنندگان و فعالان صنعت شوینده ضمن اعلام مخالفت قاطع خود با اجرای طرح درج قیمت تولید‌کننده به‌جای مصرف‌کننده بر روی کالاها، اجرای این طرح را عامل ورشکسته شدن بسیاری از شرکت‌های پخش و ایجاد مشکلات متعدد و جدی برای تولید‌کنندگان می‌دانند.

*** طرح درج قیمت تولیدکننده به جای مصرف کننده

به گزارش معدن پرس، اجرای طرح درج قیمت تولید‌کننده به‌جای مصرف‌کننده پس از سال‌ها کش و قوس‌های فراوان، سرانجام در تاریخ ۴ دی‌ماه با دستور وزیر صنعت دولت سیزدهم الزامی شد.
این طرح از همان ابتدا با نظرات موافق و مخالف زیادی همراه شد.
یکی از مهم‌ترین دلایل موافقت با این طرح برچیده شدن بساط تخفیفات فریبنده و از جمله مهم‌ترین دلایل مخالفت با این طرح از بین‌رفتن شفافیت در نظام توزیع بوده است.
در این میان یکی از کالاهای پرمصرف و مهم در سبد خانوار، محصولات شوینده است که در این طرح دستخوش تغییر می‌شود.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع، خبرنگار صنایع گفتگویی را با دبیر انجمن صنعت شوینده به‌عنوان یکی از صنایع مهم کشور داشته که در ادامه گزیده‌ای از آن را ملاحظه خواهید نمود.

*** مشکل فعالان صنعت شوینده در طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالاها

جمشید فروزش در گفتگو با خبرنگار صنایع با تاکید بر اینکه تنها مشکل صنعت شوینده کشور در حال حاضر طرح درج قیمت تولید‌کننده است، اظهار داشت:
صنعت شوینده در خصوص تامین مواد اولیه و تامین نیاز جامعه حداقل تا پایان عید کم‌بودی ندارد.
این صنعت همواره در ۱۵ سال گذشته کم‌ترین مشکلات را داشته است، اما اخیرا با اجرای سیاست جدید وزارت صنعت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان مبنی بر اجرای طرح درج قیمت تولید‌کننده به جای قیمت مصرف کننده بر روی کالاها، صنعت شوینده و سایر صنایع کوچک کشور دچار مشکلات و دغدغه‌های متعددی شده‌اند.

دبیر انجمن صنعت شوینده در ادامه، اضافه کرد:
برای مثال یکی از مشکلات ناشی از اجرای این طرح بحث مارجین پخش، مارجین مغازه دار و نبود اختیار کافی برای حمایت از برند‌ها، خارج از مفاد دستورالعمل( قیمت درب کارخانه منهای حداکثر ۳ درصد تخفیف ) ابلاغی است که به تولید‌کنندگان داده نشده است.

*** نظر تولیدکنندگان صنعت شوینده درباره طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالاها

در همین راستا رضا خدمتی به عنوان یکی از فعالان و تولیدکنندگان صنعت شوینده در گفتگو با خبرنگار صنایع ضمن اشاره به اینکه قانون گذاری‌های غیر کارشناسی از طرف دولت از بزرگترین مشکلات صنعت شوینده محسوب می‌شود، اظهار داشت:
دولت با تدوین قانون‌های اشتباه منجر به اختلال در روند کاری این صنعت شده است.
برای مثال طرح درج قیمت تولید‌کننده یکی از همین قوانین اشتباه است که با مخالفت اکثریت تولید‌‎کنندگان و فعالان این صنعت مواجه شده؛ چراکه اجرای این طرح منجر به ورشکسته شدن بسیاری از شرکت‌های پخش و ایجاد مشکلات متعدد و جدی برای تولید‌کنندگان خواهد شد.

وی همچنین در خصوص دلیل بروز این اتفاقات، افزود:
اعداد و ارقامی که دولت برای اجرای این طرح در نظر گرفته است بسیار کمتر از هزینه‌هایی است که شرکت‌ها پرداخت می‌کنند.
از طرفی مغازه‌دار‌ها نیز از این اعداد و ارقام انتخابی دولت، دچار ضرر‌ خواهند شد.
لذا این طرح به ضرر همه‌ زنجیره تولید تا فروش است.

*** نامه تولید‌کنندگان و فعالان صنعت شوینده به وزارت صمت

به گزارش معدن پرس، این فعال صنعت شوینده در پایان با بیان اینکه تولید‌کنندگان صراحتا مخالفت خودشان را با ارسال نامه‌ای به انجمن و وزارت صنعت اعلام کرده‌اند، تصریح کرد:
طی جلساتی که بین اعضای انجمن صنعت شوینده برگزار شد؛ تولید‌کنندگان مخالفت خودشان را اعلام کردند و صورت جلسه نشست اعضای انجمن توسط دبیر انجمن تحویل قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی شده است اما ایشان در پاسخ اعلام کردند که این یک تصمیم حکومتی و لازم‌الاجرا است.

انتهای پیام///