اخبار برگزیده

کد خبر:102248
پ
فاقد تصویر شاخص

وجود ذخیره ۳۱ درصدی طلای کشور در آذربایجان غربی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به ذخیره ۳۱ درصدی طلای کشور در این استان، آذربایجان غربی را قطب نخست طلای ایران دانست.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به ذخیره ۳۱ درصدی طلای کشور در این استان، آذربایجان غربی را قطب نخست طلای ایران دانست.

 

*** ذخیره ۳۱ درصدی طلای کشور در آذربایجان غربی 

 

به گزارش خبرگزاری صنایع، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به وجود دو معدن طلا در آذربایجان غربی، از ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن ذخیره  ۳۱ درصدی طلای کشور در این معادن خبر داد.

جعفر صادق اسکندری بیان کرد: واحد معدنی طلای «زرشوران» تکاب به عنوان بزرگ‌ترین معدن طلای خاورمیانه با ظرفیت تولید ۶ تن در سال و طلای «آق دره» این شهرستان فرصتی را ایجاد کرده است تا حلقه‌های نخست تولید این محصول گرانبها در جنوب استان شکل گیرد. 

وی با اشاره به سایر مواد معدنی موجود در آذربایجان غربی، بیان کرد:

مواد معدنی غیرفلزی از جمله سیلیس با عیار ۹۹ درصد، باریت با وزن مخصوص ۴٫۲۶ گرم بر سانتیمتر مکعب، میکا با درجه خلوص بالا و ورقه‌های بزرگ، دولومیت با عیار بالای ۲۲ درصد نیز به غیر از ذخیره ۳۱ درصدی طلای کشور جزو دیگر ذخایر معدنی با ارزش در این استان است. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به اینکه ۶۸ نوع ماده معدنی در کشور شناسایی شده است، اضافه کرد:

۵۱ نوع از این تعداد در آذربایجان غربی وجود دارد که ۲۰ نوع آن در مرحله اکتشاف و ۳۱ نوع آن در مرحله بهره‌برداری است. 

صادق اسکندری افزود: استاندار آذربایجان غربی توجه ویژه‌ای نسبت به توسعه بخش معدن دارد و ۲۲۲ پروانه اکتشاف معادن از ابتدای سال جاری تاکنون در این استان صادر شده است. 

 

*** اشتغال‌زایی ۵ هزار نفری بخش معادن در آذربایجان غربی

 

وی ادامه داد: همچنین در این مدت ۴۶۵ فقره پروانه بهره‌برداری با ذخیره قطعی یک میلیارد ۲۱۲ میلیون و ۴۶۸ هزار تن و با اشتغال‌زایی برای ۵ هزار و ۱۸۳ نفر صادر شده است. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به مجوزهای برداشت نیز گفت:

۶۸ فقره مجوز موقت برداشت از ذخایر شن و ماسه به میزان یک میلیون و ۶۹ هزار و ۵۰۷ متر مکعب استخراج صادر شده است. 

 

 

به گزارش خبرگزاری صنایع، آذربایجان غربی از لحاظ تنوع و غنای مواد معدنی، رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است؛ ذخیره طلای کشور ، نقره، سنگ آهن، مس و پلی متال‌ها از باارزش ترین ذخایر معدنی شناسایی شده در این استان به شمار می‌رود. 

بر اساس اعلام کارشناسان ۲ پهنه معدنی مستعد به مساحت ۷ هزار و ۲۰۰ کیلومترمربع در شمال و جنوب آذربایجان غربی وجود دارد.

محدوده‌های این پهنه‌ها بر اساس ساختار زمین شناسی و امکان وجود کانی زایی از نوع فلزی و غیرفلزی شامل سنگ آهن، کرومیت، مس، منگنز و طلا تعیین شده و تاکنون کانی زایی کرومیت، مس و آهن در این محدوده‌ها تشخیص داده شده است. 

 

 

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =

کلید مقابل را فعال کنید