اخبار برگزیده

کد خبر:116447
پ
سید+احسان+خاندوزی
وزیر اقتصاد:

تعهد‌ شرکت‌های بورسی، صنعتی و معدنی‌ برای سرمایه‌گذاری‌‌‌ ارزی و ریالی در سال ۱۴۰۱

وزیر اقتصاد از تعهد‌ شرکت‌های بورسی، صنعتی و معدنی‌ برای سرمایه‌گذاری‌‌‌ ارزی و ریالی در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

وزیر اقتصاد از تعهد‌ شرکت‌های بورسی، صنعتی و معدنی‌ برای سرمایه‌گذاری‌‌‌ ارزی و ریالی در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

 

*** تدوین سند نقشه راه غیر تورمی

 

به گزارش معدن پرس، سید احسان خاندوزی مهم‌ترین سند اقتصادی دولت و تعیین کننده مسیر میان مدت آن را «نقشه راه غیر تورمی» عنوان کرد و اظهار داشت:

این نقشه راه توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و با همکاری سایر دستگاه‌های اقتصادی، سازمان برنامه ‌‌بودجه و بانک مرکزی تدوین شد و به تأیید ستاد اقتصادی دولت هم رسید.

 

وی با بیان اینکه نقشه راه غیر تورمی، دو طبقه مسائل متفاوت را به شکلی هماهنگ و به نحوی سازگار در درون خود جمع کرده است‌، افزود:
مسئله اول در این خصوص ملاحظات مربوط به ترمز جدی و توقف روند تورمی کشور است که نیازمند تدابیر و سیاست‌های پولی‌، مالی و ارزی است.

وزیر اقتصاد مسئله دوم را تدابیر ناظر بر افزایش رشد اقتصاد و رونق اتفاقی عنوان کرد و ادامه داد:

خوشبختانه در طول چهار ماهه شروع به کار دولت، طبقه اول مسائل، یعنی کشیدن ترمز تورمی در حدود بسیار خوبی مؤثر واقع شده و سیاست های پولی و مالی و ارزی کمک کردند به اینکه نرخ تورم نقطه به نقطه هر ماه، از شهریور تا پایان دی، کمتر از ماه قبل باشد و بتوانیم به شرایطی نزدیک شویم که ثبات اقتصاد کلان رخ می دهد و این دستاورد بسیار بزرگی است.

لازم به ذکر است؛ راجع به طبقه دوم مسائل که به تدابیر مربوط به رشد و رونق اقتصادی بر می گردد، در سه ماه گذشته پیگیری های لازم از طرف وزارتخانه های اقتصاد، صمت، نفت و سایر دستگاه ها انجام شده و یکی از نتایج این سیاست‌ها «روش تأمین مالی زنجیره ای» است که در هفته های گذشته رونمایی شد.

 

*** تأمین مالی بخش‌های تولیدی کشور

 

خاندوزی در ادامه افزود:

بکار‌گیری «روش تأمین مالی زنجیره ای» کمک ویژه ای خواهد کرد به این که تسهیلات بانکی به شکل بسیار مؤثرتر و دقیق تری عمل کرده و بر تأمین مالی بخش های تولیدی کشور تمرکز کند.

 

وی همچنین تصریح کرد:

دومین مسیر، تسهیل محیط کسب و کار و کاهش زمان و هزینه صدور مجوز ها است که توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی به شکل ویژه‌ای دنبال می‌شود و به زودی نتایج آن، خودش را در فرایند‌های صدور مجوز و کاهش و تسهیل صدور مجوز ها نشان خواهد داد.

 

وزیر اقتصاد با بیان اینکه‌همواره یکی از بدترین نمرات شاخص سهولت کسب و کار ، شاخص «شروع» به کسب و کار و مسئله کسب مجوز ها بوده است، خاطر نشان کرد:

با پیگیری های وزارت امور اقتصادی و دارایی امیدواریم به زودی شاهد بهبود جدی این شاخص باشیم.

 

خاندوزی محور سوم نقشه راه وزارت اقتصاد را مسئله «پیشران های رشد اقتصادی» ذکر کرد و افزود:

نشست امروز (یکشنبه ۱۷ بهمن) با حضور آقای رئیس جمهور و وزرای اقتصاد، صمت و نفت، گام سومی در مسیر نقشه راه غیر‌ تورمی بود، به این معنا که بزرگ‌ترین شرکت های بورسی و صنایع و شرکت های صنعتی و معدنی کشور، سرمایه گذاری‌های ارزی و ریالی ویژه ای را برای سال ۱۴۰۱ تعهد کردند تا هم زنجیره تولیدات صنعتی و معدنی خودشان و هم پروژه های تأمین کننده اهداف و زیرساخت های ملی را تقویت کنند.

 

به گزارش معدن پرس، وزیر اقتصاد در پایان، خاطر نشان کرد:

بنابراین اتفاق امروز نقطه عطف بسیار مهمی در دل نقشه راه رشد غیر تورمی مصوبه دولت محسوب می شود.

اصرار دارم که تأکید کنم، این اتفاق در حوزه سرمایه‌گذاری و تأمین مالی تولید در شرایطی رخ می دهد که همچنان فشار های تحریمی در خارج وجود دارد.

تلاش های دولت سیزدهم نشان داد که با فرض شرایط تنگنای خارجی هم می‌توان کانال‌های تأمین مالی داخل را فعال کرد و فرصت رشد صنعتی برای اقتصاد ایران فراهم ساخت.

 

انتهای پیام///

منبع
معدن پرس
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 19 =

کلید مقابل را فعال کنید