اخبار برگزیده

کد خبر:117270
پ
سید+جواد+حسینی+کیا
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

کمیسیون صنایع به دنبال تدوین سند تحول صنعت خودرو است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد، کمیسیون صنایع به دنبال تدوین «سند تحول صنعت خودرو» است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد، کمیسیون صنایع به دنبال تدوین «سند تحول صنعت خودرو» است.

 

*** نگاه وزیر صمت به تولید ۳ میلیونی خودرو در سال

 

به گزارش معدن پرس، سیدجواد حسینی‌کیا درخصوص واردات خودرو و ساماندهی صنعت خودرو، اظهار داشت:

ظرفیت کنونی تولید صنعت خودروی ما در بیشترین حالت ۹۰۰ هزار خودرو است که این عدد تا ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار هم توان افزایش دارد؛ در حالیکه نیاز بازار داخل ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو است.

نگاه وزیر صمت این بوده است که ما بتوانیم افزایش تیراژ بدهیم و نگاه ایشان روی رسیدن به تولید ۳ میلیون دستگاه است.

اگرچه به نظر ما تامین ظرفیت و زیرساخت برای تولید ۳ میلیون دستگاه، تاحدودی سخت به نظر می‌رسد اما تولید ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو می‌تواند نیاز بازار را تامین کرده و کل بازار را اشباع کند.

 

*** تعادل بازار و واردات خودرو

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه، بیان کرد:

ما می‌توانیم یک بخش قابل توجهی از تامین نیاز بازار را به این صورت انجام دهیم.

یک نکته دیگر در این زمینه وجود دارد و آن در حوزه واردات است، واردات هم در زمان اوج خودش ۵۰ هزارتا بوده است، یعنی این نیست که فکر کنیم وقتی می‌گوییم «واردات خودرو»، بازار خیلی متحول خواهد شد اما همین عدد هم می‌تواند موثر باشد به این خاطر که اکنون برخی خودروهای وارداتی در کشور ما تا ۸ برابر قیمت خرید و فروش می‌شوند؛ لذا بهتر است این واردات انجام شود تا این بخش از بازار هم اندکی به آرامش و تعادل برسد.

بازار وارداتی شرایط متفاوتی دارد، چون هزینه‌های آن خودروها و شرایطش متفاوت است به همین خاطر باید به این توجه داشت که هیچوقت تعداد واردات بیش از این نبوده است که فکر کنیم واردات می‌تواند نیاز بازار ما را تامین کند و بتواند بازار را به تعادل برساند.

 

*** کمیسیون صنایع به دنبال تدوین «سند تحول صنعت خودرو»

 

وی در ادامه، خاطرنشان کرد:

پیش‌بینی ما این است که اگر بتوانند تیراژ را به بالای ۱ میلیون ببرند و خودروهای داخل پارکینگ‌ها را به بازار بدهند یک بخشی از التهابات را کاهش خواهد داد.

اما نگاه بلند مدت این است و کمیسیون صنایع هم دنبال این است که می‌خواهد سند تحول صنعت خودرو را بنویسد و با خودروسازان هم تاکنون یکی دو جلسه گذاشته است.

نگاه ما این است که خودروسازان باهم متصل شوند و یک کنسرسیوم تشکیل بدهند و بتوانند پلتفرم‌های متعدد تولید کنند اما بخشی از آن با موتورهای واحد باشد که بتواند تیراژ آن را بالا ببرد و در تولید قطعات که هم ارزان تمام می‌شود و هم می‌توان به کیفیت آن نظارت بیشتری کرد، در نتیجه این‌ها باعث می‌شود که خودروسازی یک گام به جلو حرکت کند.

 

به گزارش معدن پرس، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان، در خصوص مصوبه مجلس در رابطه با واردات خودرو که در مجمع تشخیص مصلحت نظام است، بیان کرد:

آن مصوبه بحث اصلاح ماده ۴ در بحث ساماندهی بازار خودرو بود که اکنون در مجمع تشخیص تاکنون یکی دو جلسه با کمیسیون صنایع برگزار شده و امیدوار هستیم که این موضوع برطرف و انجام شود.

ایلنا

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + شش =

کلید مقابل را فعال کنید