اخبار برگزیده

کد خبر:117501
پ
الله وردی دهقانی
رئیس کمیته معدن مجلس پاسخ داد

استقلال مس سونگون به کجا رسید؟/ آیا با استقلال مس سونگون سهامداران شرکت ملی مس متضرر خواهند شد؟

رئیس کمیته معدن مجلس پیگیری‌های انجام شده درباره استقلال مس سونگون و پیامدهای آن برای سهامداران شرکت ملی مس را تشریح کرد.

رئیس کمیته معدن مجلس پیگیری‌های انجام شده درباره استقلال مس سونگون و پیامدهای آن برای سهامداران شرکت ملی مس را تشریح کرد.

 

*** استقلال مس سونگون

 

به گزارش معدن پرس به نقل از صنایع، موضوع مس آذربایجان یا مس سونگون و استقلال آن مدت‌ها است که تبدیل به یک مطالبه همگانی به ویژه در منطقه ورزقان و استان آذربایجان شرقی شده است.

طی سال‌های گذشته شرکت مس ایران همواره در برابر این مطالبه مردم آذربایجان مقاومت می‌کرد، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تغییر تیم مدیریتی این شرکت استقلال مس سونگون با جدیت بیشتری دنبال شد تا جایی که در جریان سفر رئیس جمهور به استان آذربایجان شرقی، این موضوع در حضور حجت الاسلام رئیسی تشریح و بعد از بازگشت وی به پایتخت، سه دستور مجزا در این خصوص از سوی رئیس جمهور صادر شد.

سه دستور حجت الاسلام رئیسی در خصوص استقلال مس آذربایجان بر این اساس بود:

استقلال مس سونگون به عنوان یکی از هلدینگ‌های شرکت ملی مس ایران، تأمین منابع لازم برای توسعه کامل این مجتمع و ایجاد شهرک صنایع پایین‌دستی مس و اختصاص حقوق طبیعی معادن به استان.

اما در طرف مقابل برخی معتقدند استقلال مس سونگون تبعاتی برای شرکت ملی مس دارد و منجر به کاهش سهام این شرکت خواهد شد.

خبرنگار صنایع با توجه به اهمیت موضوع و به جهت بررسی آخرین و وضعیت استقلال مس سونگون، بررسی ابعاد مختلف این اقدام و اطلاع از اهداف این اقدام گفتگویی اختصاصی را با رئیس کمیته معدن مجلس که نماینده مردم ورزقان در مجلس نیز می‌باشد انجام داده است که در ادامه، خلاصه آن را ملاحظه خواهید نمود.

 

*** ساختار شرکت ملی مس و شرکت‌های تابعه

 

اللهوردی دهقانی در ابتدای این گفتگوی پیرامون ساختار مدیریتی شرکت ملی صنایع مس ایران، اظهار داشت:

شرکت ملی مس با توجه به گستردگی  فعالیت خود و همچنین ذخایر غنی مس که در سراسر کشور به ویژه در شهرستان ورزقان و استان کرمان وجود دارد می‌طلبد که اندکی توسعه و تغییر ساختار پیدا کند؛ به این معنی که اختیارات مدیریتی به معادن مس سونگون و کرمان داده شود.

اینکه برخی‌ها استقلال مس سونگون آذربایجان از شرکت ملی مس را مطرح می‌کنند اصلا امکان پذیر نیست؛ چون همه اینها به عنوان واحد زیر نظر شرکت ملی مس و جزو اموال این شرکت هستند و هیچ اتفاق جدیدی رخ نمی‌دهد؛ یعنی اگر اختیارات مدیریتی یا تغییرات ساختاری در این شرکت صورت بگیرد به شکل هلدینگی خواهد بود و شرکت ملی مس مالک تمامی این شرکت‌های زیرمجموعه خواهد بود  و این فقط شرکت را چابک می‌کند تا این شرکت‌ها رقابتی باشند و برای خود برنامه و بودجه داشته باشند و در مناطقی که هستند توسعه پیدا کنند.

 

*** استقلال مس سونگون؛ درست یا غلط؟

 

وی در ادامه، درباره ظرفیت‌ها و ویژگی‌های معدن مس سونگون، تصریح کرد:

معدن سونگون به تنهایی می‌تواند دو برابر تولید فعلی شرکت ملی مس محصول تولید و در صنایع پایین دستی نیز سرمایه‌‎گذاری کند.

هدف از این تغییرات و پیگیری این تغییرات این است که به دلیل عقب ماندگی صنعت مس کشور این صنعت توسعه پیدا کند.

کشور ما مقام پنجم را از نظر ذخایر و مقام بیست و چهارم را از نظر تولید دارد و این به هیچ وجه برازنده چنین صنعتی در کشور نیست.

لذا صنعت مس کشور مثل صنعت فولاد می‌تواند در gdp کشور نقش مهمی داشته باشد.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه، افزود:

شیطنت‌هایی می‌‎شود که اگر این اختیارات مدیریتی به شرکت‌ها داده شود یا معادن فعال و غیرفعالی که شرکت مس دارد را به شرکت یعنی طرح و پروژه تبدیل کند، ارزش سهام شرکت ملی مس پایین می‌آید که این حرف بسیار اشتباهی است و اتفاقا ارزش سهام این شرکت بالا می‌رود و فعالیت شرکت ملی مس از طریق شرکت‌های زیرمجموعه خود گسترده می‌شود.

همچنین تمام هزینه و درآمد شرکت‌های زیرمجموعه همگی متعلق به شرکت ملی مس خواهد بود.

بنابراین حرف و حدیث‌ها که گفته می‌شود اصلا محلی از اعراب ندارد و بحث‌های انحرافی است و هدف از این موضوع نوعی تمرکززدایی و دادن اختیارات در زمینه تصمیم‌گیری‌ها، توسعه و مدیریت معادن بزرگی که در استان آذربایجان شرقی و شهرستان ورزقان و استان کرمان در شهرهای رفسنجان و شهر بابک وجود دارد می‌باشد.

 

*** چشم انداز شرکت ملی مس

 

به گزارش معدن پرس، رئیس کمیته معدن مجلس در پایان و در خصوص عملکرد مدیران دوتابعیتی گذشته شرکت ملی نیز، اظهار داشت:

تیم مدیریتی گذشته شرکت ملی مس قطعا مسبب شرایط فعلی این شرکت؛ یعنی عقب ماندگی از نظر توسعه است و نگاه توسعه‌ای برای شرکت ملی مس و فعالیت‌های صنعت مس در کشور وجود نداشت و نگاه بسته‌ای بود که با آمدن وزیر و دولت جدید این موضوع مرتفع شده و الآن برنامه این شرکت به این سمت است که به سوی توسعه حرکت کند و هدف‌گذاری‌های خوبی دارد و در حال حاضر برنامه این است که از تولید حدود دویست و هشتاد و پنج هزار تن مس کاتد به یک میلیون تن برسیم و در تولید کنسانتره نیز از حدود یک میلیون و دویست تن به تولید شش هفت میلیون تن کنسانتره مس در کشور برسیم.

امیدواریم سرمایه‌گذاری در معادن دیگر مثل اکتشاف و استخراج و به ویژه صنایع پایین دستی با مدیریت جدید و تغییر نگرشی که حاصل شده اتفاق بیافتد و شرکت ملی مس می‌تواند به اندازه پتروشیمی‌های کشور برای ایران ارزآوری داشته باشد و ارزش اقتصادی ایجاد کند.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + چهارده =

کلید مقابل را فعال کنید