اخبار برگزیده

کد خبر:86401
پ
فاقد تصویر شاخص
رئیس سازمان صمت استان سیستان و بلوچستان:

ارزش افزوده بخش صنعت و معدن در استان ۹۰۰ میلیارد می‌باشد

رئیس سازمان صمت استان سیستان و بلوچستان به مناسبت ۱۰ تیرماه روز ملی صنعت و معدن؛ ارزش افزوده بخش صنعت و معدن در استان را حدود ۹ هزار میلیارد ریال تعیین کرد.

رئیس سازمان صمت استان سیستان و بلوچستان به مناسبت ۱۰ تیرماه روز ملی صنعت و معدن؛ ارزش افزوده بخش صنعت و معدن در استان را حدود ۹ هزار میلیارد ریال تعیین کرد.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری صنایع ایران، نادر میرشکار رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به مناسبت فرا رسیدن دهم تیرماه روزملی صنعت‌ و معدن درخصوص آخرین وضعیت بخش صنعت و معدن استان و ارزش افزوده در این بخش، اظهار داشت :

در بخش معادن استان تعداد ۲۷۷ معدن فعال و ۱۵ معدن در حال تجهیز و آماده سازی می باشند.

در حال حاضر تعداد ۳۴۹ فقره پروانه بهره برداری با سرمایه گذاری بالغ بر ۳ هزار میلیارد ریال جهت اشتغال شش هزار نفر صادر گردیده است .

وی ادامه داد : در بخش صنعت استان هم اکنون یک هزار و ۱۲۸ پروانه بهره برداری واحد صنعتی که عمدتا کوچک و کارگاهی هستند با ایجاد اشتغال مستقیم بالغ بر ۲۴ هزار در استان وجود دارد.

 

*** معادن مشمول ارزش افزوده بخش صنعت و معدن

 

میرشکار در خصوص معادن استان افزود :

می توان معادن استان را براساس ماده معدنی تقسیم بندی نمود که؛ ۶۲% از معادن از نوع مصالح ساختمانی (شن و ماسه،خاک رس، آهک و مارن، لوماشل، شیل و ماسه سنگ، انواع سنگ لاشه، پوزولان) هستند. همچنین ۱۱% معادن از نوع سنگ های تزئینی و نما (گرانیت، مرمر، تراورتن، سنگ چینی، مرمریت، تراکیت) ۹% معادن از نوع غیرفلزی (منیزیت، سیلیس، گل سفید، تالک، خاک صنعتی، زئولیت، کلسیت، گارنت)و ۱۸% معادن از نوع فلزی (آنتیموان، کرومیت، منگنز، مس، آهن، تیتانیوم، طلا) می باشند.

وی افزود:

ذخیره کلی مواد معدنی کشف شده در استان بالغ بر یک میلیارد و ۹۲ میلیون تن می باشد.

(۶۸۳ میلیون تن دارای پروانه بهره برداری و ۷/۴۰۹ میلیون تن شناسایی شده جهت واگذاری به سرمایه گذاران بخش معدن) که از این میزان بالغ بر۱۱۹۶٫۶۵ هزار تن مربوط ذخایر کشف شده در سال ۹۶ است.

این مقدار معادل ۰٫۹ درصد از ذخایر کل مواد معدنی کشف شده می باشد.

 

*** کشف انواع مواد معدنی در استان

 

میرشکار خاطرنشان کرد:

از میزان ۱۱۹۷ میلیون تن ذخیره مقدار ۴۶۶ هزار تن فلزی، مقدار ۱۳۷ هزار تن غیرفلزی، مقدار ۳۰۰ هزار تن سنگ های تزئینی و نما و مقدار ۲۹۵ هزار تن مصالح ساختمانی می باشد.

از میزان ذخیره کشف شده در سال ۹۶، مواد معدنی فلزی ۳۹ درصد، مواد معدنی غیرفلزی ۱۱٫۵ درصد، مواد معدنی سنگ های تزئینی و نما ۲۵ درصد و مواد معدنی مصالح ساختمانی ۲۴٫۵ درصد را شامل می شوند.

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان در رابطه با آخرین مواد معدنی کشف در استان بیان داشت :

مهمترین مواد معدنی استان عبارتند از:

شن و ماسه- خاک رس- آهک و مارن- لوماشل- شیل و ماسه سنگ – انواع سنگ لاشه – پوزولان-کائولن – گچ خاکی (مصالح ساختمانی)، گرانیت- مرمر- تراورتن- تراکیت – سنگ چینی- مرمریت (سنگهای تزئینی و نما )، آنتیموان – کرومیت – منگنز – مس – آهن – تیتانیوم (مواد معدنی فلزی) و منیزیت – سیلیس – گل سفید – تالک – خاک صنعتی – زئولیت – کلسیت – گارنت (مواد معدنی غیر فلزی) هستند .

 

*** ایجاد صنایع معدنی باذخایر کشف شده

 

میرشکار ادامه داد:

با توجه به ذخایر کشف شده مواد معدنی در سطح استان، جهت ایجاد صنایع معدنی مختلف و جهت رونق بخشیدن به معادن استان در دستور کار قرار گرفته.

بطوری‌که در حال حاضر چندین پروژه صنایع معدنی از قبیل تولید شمش آنتیموان در شهرستان نیمروز، فرآوری مس و منیزیت در شهرستان نصرت آباد و تولید آجر شیلی در شهرستان سراوان اجرا شده.

همچنین پروژه های تولید سیمان توسط شرکت سیمان تیس چابهار در شهرستان نیکشهر – سرباز، تولید فولاد در شهرستان چابهار، استحصال مس به روش لیچینگ در شهرستان فنوج، استحصال املاح تبخیری از آب دریا در شهرستان کنارک، و دانه بندی سیلیس در شهرستان بزمان در دست اجرا می باشد.

 

وی افزود :

همچنین پروژه های تولید آجر نسوز منیزیتی در شهرستان زاهدان، خردایش، جدایش و پرعیارسازی تیتانیوم در شهرستان فنوج، فرآوری آهک در شهرستان های خاش یا ایرانشهر، تولید کنسانتره آهن در شهرستان ایرانشهر، ایجاد کارخانه فروکروم در شهرستان زاهدان در حوزه صنایع معدنی قابل اجرا می باشند.

 

*** عمده پراکندگی واحدهای صنعتی مستقر در استان

 

میرشکار در رابطه با بخش صنعت در استان ابراز داشت :

عمده پراکندگی واحدهای صنعتی مستقر در استان به ترتیب در شهرستانهای زاهدان ،ایرانشهر و زابل می باشد .

وی افزود :

از منظر نوع صنعت نیز بیشترین واحدهای صنعتی استان به ترتیب مربوط به صنایع کانی و غیر فلزی مشتمل بر صنعت سیمان،سنگهای تزیینی ،انواع اجر و بلوک سفال،منیزیت و سیلیس دانه بندی شده ،فراوری مس و….. صنایع غذایی و اشامیدنی شامل صنایع شیلاتی ،بسته بندی اب اشامیدنی ،نوشیدنی های گاز دار،ارد گندم،بیسکویت ،بسته بندی گوشت قرمز و … و صنایع شیمیایی نساجی و سلولوزی بوده که سهم ۲۰درصدی از کل کارخانجات استان را به خود اختصاص داده است.

این اقلام نامبرده نیز مشتمل بر محصولات لاستیکی و پلاستیکی ،انواع سموم ،انواع لوله های پلی اتیلن ،پلی پروپیلن،پی وی سی و جی ارپی ،عایق های رطوبتی ،انواع پودر و مایع شوینده می باشد .

 

*** صدور مجوزهای صنعتی نیز در استان

 

میرشکار در ادامه تصریح کرد :

در بخش صدور مجوزهای صنعتی نیز در استان در حال حاضر بالغ بر ۹۳۰ مجوز معتبر سرمایه گذاری با پیش بینی ایجاد اشتغال ۱۶۵۰۰ نفر و با حجم سرمایه گذاری بالغ بر ۲۴۰۰۰ میلیارد ریال در دست اقدام می باشد .

وی در ادامه افزود :

از این تعداد مجوزها حدود ۲۱۰ طرح با پیشرفت فیزیکی بالای ۲۰درصد با سرمایه گذاری بیش از ۱۲۰۰ میلیارد ریال و اشتغال ۴۷۰۰ نفر در دست پیگیری است.

امید است با عنایت به مشوق های مالی و سرمایه گذاری موجود ،بهره برداری از طرحها طی سنوات آتی محقق گردد .

 

*** اعمال مشوق‌های جذب سرمایه گذاری

 

میرشکار ابراز داشت :

به منظور افزایش میل سرمایه گذاری صنعتی در استان و به تبع افزایش ایجاد اشتغال در این بخش و رشد شاخصهای اقتصادی ،اعمال مشوق‌های سرمایه گذاری در دستور کار این سازمان قرار گرفته است که قطعا عوامل اشاره شده در روند جذب سرمایه گذاری نقش بسزایی را ایفاد می نماید .

 

*** فرهنگ‌سازی در راستای حمایت از تولیدملی

 

به گزارش خبرگزاری صنایع، رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان در پایان بیان داشت :

حمایت از تولید ملی و خرید کالای ایرانی مستلزم فرهنگ سازی و استفاده از تمامی ظرفیت های نظام می باشد که در سطح استان اولویت باید خریداری از کالاها و اقلام تولیدی در استان و در غیر این صورت استفاده از کالاها و محصولاتی ایرانی خارج از استان باید صورت پذیرد .

 

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری صنایع
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =

کلید مقابل را فعال کنید