اخبار برگزیده

کد خبر:117240
پ
۱۳۹۵۰۲۲۴۰۹۴۳۲۱۳۳۲۷۶۹۲۸۷۴
معدن پرس گزارش می‌دهد:

آیا اتحادیه اروپا و آمریکا می‌توانند روسیه را از سوئیفت حذف کنند؟/ در صورت حذف روسیه چه آسیبی به گروه‌های صنعتی و انرژی در اروپا وارد می‌شود؟

اتحادیه اروپا و آمریکا در حال بحث بر سر خروج روسیه از سیستم بانکی بین المللی سوئیفت هستند در حالی که ممنوعیت روسیه از سیستم پرداخت‌های بین المللی، تمام تجارت با غرب را متوقف می‌کند.

اتحادیه اروپا و آمریکا در حال بحث بر سر خروج روسیه از سیستم بانکی بین المللی سوئیفت هستند در حالی که ممنوعیت روسیه از سیستم پرداخت‌های بین المللی، تمام تجارت با غرب را متوقف می‌کند.

 

*** بحث بر سر خروج روسیه از سیستم بانکی بین المللی سوئیفت

 

به گزارش معدن پرس، به نقل از صنایع، پس از آن که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوگانسک را به رسمیت شناخت تا از مردم آنجا محافظت کند، روسیه عملیات ویژه‌ای را در اوکراین آغاز کرد.

بریتانیا، اتحادیه اروپا و ایالات متحده تحریم هایی را اعمال کرده اند و در حال بحث بر سر خروج روسیه از سیستم بانکی بین المللی سوئیفت هستند.
ممنوعیت روسیه از سیستم پرداخت های بین المللی سوئیفت، تمام تجارت با غرب را متوقف می‌کند و تولید ناخالص داخلی آن را تا ۵ درصد کاهش می دهد.

 

*** SWIFT چیست و چگونه کار می کند؟

 

Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication (SWIFT) یک سیستم پیام رسانی ایمن مستقر در بلژیک است که برای انجام پرداخت های بین المللی بین المللی استفاده می شود. در سال ۲۰۲۰، برآورد شد که روزانه ۳۸ میلیون تراکنش توسط سوئیفت انجام شده است.
سوئیفت یک سیستم پرداخت و تراکنش جهانی است. این منحصر به فرد است و توسط تمام بانک های بین المللی استفاده می شود.

ممنوعیت استفاده از سوئیفت، تمام گزینه های تامین مالی و پرداخت برای پرداخت های بین المللی را کاهش می دهد. بانکداری جهانی و قرار گرفتن در معرض شرکت های بزرگ با روسیه حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است.

 

*** آسیب به گروه های صنعتی و انرژی در اروپا با قطع سوئیفت روسیه

 

اقتصاددان ارشد در شرکت مدیریت دارایی Tressis Gestion اعلام داشت که؛ قطع دسترسی به سوئیفت این دارایی ها را مسدود می کند و بیشتر به گروه های صنعتی و انرژی در اروپا آسیب می رساند.

درهمین باره مفسر مالی اعلام داشت که؛ روش کار سیستم سوئیفت این است که اساساً حدود ۱۱۰۰۰ مؤسسه مالی در سراسر جهان را به هم متصل می کند. این در ۲۰۰ کشور استفاده می شود، بنابراین بخش عمده ای از سیستم پرداخت جهانی است.

تأثیر ممنوعیت روسیه بسیار چشمگیر خواهد بود و او گفت که ایران حدود ۳۰ درصد از تجارت خود را از دست داده است که ۱۸ بانک ایرانی از سوئیفت در نتیجه تحریم‌های آمریکا منع شدند.
اما او افزود که هیچ اتفاق نظری در مورد خروج روسیه از سوئیفت وجود ندارد زیرا برخی کشورها، برای مثال مجارستان، برای تامین انرژی خود به روسیه وابسته هستند.
در داخل اتحادیه اروپا و بین آلمان و بریتانیا/ایالات متحده اختلافاتی وجود دارد.
آلمان و ایتالیا صرفاً به دلیل حجم عظیم تجارتی که با روسیه در هر زمینه ای انجام می دهند، علاقه ای ندارند. و بدیهی است که آنها خطوط اعتباری زیادی برای نهادهای شرکتی دارند که برای تجارت عرضه می کنند.

 

*** غیرممکن بودن ممنوعیت روسیه از سوئیفت

 

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان، قول داد روسیه را در سطح بین‌المللی منزوی کند، اما اشاره کرد که ممنوعیت آن از سوئیفت، ارسال پول برای روابط در روسیه را برای مردم غیرممکن می‌کند.
برونو لومر وزیر دارایی فرانسه نیز گفت که ایده خروج روسیه از سوئیفت “آخرین راه حل است… اما این یکی از گزینه هایی است که روی میز باقی مانده است.
کارل نهمر، صدراعظم اتریش، گفت که او از ایده کنار گذاشتن روسیه از سوئیفت حمایت می کند، اما تنها در صورتی که در اتحادیه اروپا وحدت وجود داشته باشد.
دونالد تاسک، نخست وزیر سابق لهستان به شدت از آلمان به دلیل جلوگیری از ممنوعیت پرداخت های سوئیفت روسیه انتقاد کرده است.
اما جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که؛ کنار گذاشتن روسیه از سوئیفت در حال حاضر گزینه‌ای نیست زیرا «این موضعی نیست که بقیه اروپا انتخاب می‌کنند

 

*** جایگزین SWIFT برای روسیه

 

به گزارش معدن پرس، گفتنی است؛ روسیه در سال ۲۰۱۴ یک جایگزین برای SWIFT – SPFS (سیستم انتقال پیام های مالی) – و چین در سال آینده یک سیستم SIPS را راه اندازی کرد تا اطمینان حاصل کند که تجارت بین روسیه و چین انجام می شود.
چین و روسیه ممکن است سعی کنند جایگزینی را اجرا کنند، اما فقط با تراکنش های بین آنها و نه جهانی کار می کند مگر اینکه بانک های بین المللی این سیستم را بپذیرند. با این حال، ممکن است به گفته برخی بانک ها، سوئیفت دور زده شود. دانیل لاکال گفت: شایعاتی وجود دارد که ایران این کار را انجام می دهد.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 18 =

کلید مقابل را فعال کنید