اخبار برگزیده

کد خبر:117503
پ
سروس
دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی هشدار داد

وجود ۶ هزار معدن تعطیل در کشور به دلیل نبود ماشین‌آلات معدنی/ اعمال قوانین و سیاست‌های اشتباه، قیمت ماشین آلات و هزینه معدنکاری در کشور را دو تا سه برابر قیمت‌های جهانی کرده است

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی با اشاره به ۶ هزار معدن تعطیل در کشور که عمدتا به دلیل نبود ماشین‌آلات معدنی از خط تولید خارج شدند، اعمال قوانین و سیاست‌های اشتباه در این حوزه را، عامل افزایش دو تا سه برابری قیمت ماشین آلات و هزینه معدنکاری در کشور در مقایسه با قیمت‌های جهانی دانست.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی با اشاره به ۶ هزار معدن تعطیل در کشور که عمدتا به دلیل نبود ماشین‌آلات معدنی از خط تولید خارج شدند، اعمال قوانین و سیاست‌های اشتباه در این حوزه را، عامل افزایش دو تا سه برابری قیمت ماشین آلات و هزینه معدنکاری در کشور در مقایسه با قیمت‌های جهانی دانست.

 

*** هزارتوی مشکلات معادن در کشور

 

به گزارش معدن پرس به نقل از صنایع، سال‌ها است که موضوع و مشکلات ماشین آلات معدنی، اعتراض بسیاری از فعالان حوزه صنعت و معدن را به همراه داشته است و علیرغم پیچیدن نسخه‌های متعدد برای این بیماری معدنی، هنوز این مشکل که به یکی از موانع اصلی توسعه معادن کشور تبدیل شده است، ادامه دارد و روز به روز نیز به جای اصلاح و بهبود، وضع بدتر می‌شود.

در حالی که فعالین معدنی معتقدند بسیاری از معادن کشور به دلیل کمبود، فرسودگی و عدم تامین ماشین آلات مورد نیاز و ممنوعیت واردات، تعطیل یا در آستانه تعطیلی قرار دارند و از طرف دیگر صنایع معدنی کشور در چهار سال آینده، نیازمند تامین ۲۵ هزار دستگاه ماشین‌آلات با ارزش تقریبی سالانه ۱.۵ میلیارد دلار است، اما توجه، برنامه و اقدام خاص و موثری از سوی مسئولین امر مشاهده نمی‌شود و موضوع ماشین آلات معدنی به کلافی سردرگم تبدیل شده است که رفع آن نیازمند توجه و اقدامی جهادی از سوی مسئولین مربوطه است.

خبرنگار صنایع در همین رابطه گفتگویی اختصاصی را با دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران انجام داده است و از وی آخرین وضع معادن و مشکلات آنها در حوزه ماشین آلات را پیگیری کرده که در ادامه، خلاصه آن را ملاحظه خواهید نمود.

 

*** تصویری تلخ از معادن و ماشین‌آلات معدنی

 

مجید سروش در ابتدای این گفتگو پیرامون مشکلات و وضعیت فعلی ماشین آلات معدنی در کشور، اظهار داشت:

در حال حاضر برای فعال‌سازی معادن و جایگزینی ناوگان فرسوده ماشین آلات کشور حداقل سی تا چهل هزار دستگاه ماشین آلات معدنی نیاز داریم.

اعداد و ارقام نشان می‌‎دهد که شش هزار معدن تعطیل در کشور وجود دارد و این تعداد معدن تعطیل عمدتا نیازمند ماشین آلات هستند.

در حال حاضر ماشین آلات، تقریبا ۸۰% از هزینه‌های تولید معدنی را به خود اختصاص می‌دهد؛ یعنی ماشین آلات و تجهیزات معدنی سطح بالایی از هزینه‌های تولید را دارند.

در کنار محدودیت‌هایی که در دسترسی به ماشین‌آلات معدنی وجود دارد، فرسودگی ماشین آلات داخلی، عدم امکان واردات و کم توانی ما در حوزه تولید داخلی و اینکه نتوانستیم نیاز بازار را در داخل پوشش دهیم و محدودیت‌های واردات را خیلی سفت و سخت وضع کردیم که فعالان معدنی نمی‌توانند به ماشین آلات مناسب خود دسترسی داشته باشند از جمله مواردی است که موجب شده قیمت‌‎ ماشین‌آلات معدنی دو تا سه برابر قیمت‌های جهانی باشد.

 

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی در ادامه، تصریح کرد:

اگر فعال معدنی در ایران بتواند ماشین آلات را با قیمت جهانی در دسترس داشته باشد، احتمالا هزینه‌های معدنکاری در کشور نصف می‌شود و این باعث می‌شود بسیاری از معادن تعطیل فعال شوند.

این اقدام مهم در مرحله اول، افزایش تولید را در بدنبال خواهد داشت و این تولیدات معدنی در کنار اشتغالی که در شش هزار معدن تعطیل کشور ایجاد می‌کند، با نرخ رسمی که هر شغل در حوزه معادن حداقل هفت شغل در بخش‌های دیگر به شکل غیرمستقیم ایجاد می‌کند، اشتغال آفرینی قابل توجهی به همراه خواهد داشت که متاسفانه به دلیل سیاست‌های نادرست در واردات ماشین آلات معدنی، کشور را از این تولید محروم کردیم.

 

*** تاثیرافزایش تولیدات معدنی در کاهش هزینه‌های ساختمانی

 

سروش با بیان اینکه توسعه و افزایش تولیدات معدنی در کشور به کاهش قیمت همان محصولات به عنوان نهاده‌های سایر بخش‌ها نظیر ساختمان کمک می‌کند، ادامه داد:

در بخش مسکن بسیار مشکلات جدی داریم و هزینه‌های ساخت و ساز خیلی بالا است.

همچنین متاسفانه محدودیت‌هایی که برای استفاده از ماشین آلات و واردات ماشین آلات گذاشتیم باعث شد زنجیره ارزش معدن تا کالای نهایی که یک بخش آن مسکن و یک بخش آن تمام محصولاتی است که از حوزه فولاد استفاده می‌کند با یک عدم النفع بزرگ مواجه باشد.

لذا آسیب اقتصادی که از نبود دسترسی به ماشین آلات داریم بسیار بزرگ‌تر از انتفاعی است که می‌توانستیم از تولید داخلی محصولات داشته باشیم.

ضمن اینکه بنده منتقد حمایت از تولید داخلی ماشین آلات نیستم و تولیدکننده‌های داخلی ماشین آلات می‌توانند با روش‌های دیگری حمایت شوند و به تولید واقعی‌ ترغیب شوند.

صنعت خودروسازی ما نشان داده که نگاه یک جانبه به حمایت از یک صنعت نمی‌تواند موجب رشد و افزایش کیفیت و قیمت بهینه در آن حوزه گردد.

به نظر من مشکل در حوزه ماشین آلات معدنی بسیار بزرگ‌تر، جدی‌تر و آسیب‌زاتر از حوزه خودروسازی کشور است.

چرا که خودرو کالای نهایی است ولی ماشین معدنی تجهیزات خط تولید محسوب می‌شود و هر گونه محدودیت در آن باعث می‌شود زنجیره طویلی را از تولید، اشتغال و ارزش آفرینی از دست دهیم.

 

*** مهم ترین دلایل تعطیلی معادن کشور چیست؟

 

وی درباره اینکه دلیل تعطیلی چند در صد از معان کشور متاثر از نبود ماشین آلات معدنی است، تشریح کرد:

تقریبا نیمی از معادن کشور تعطیل هستند که باید در خصوص دلایل تعطیلی این معادن نبود ماشین آلات را تفکیک کنیم.

چرا که شاید ماشین آلاتی وجود داشته باشد اما در قیمت نامناسبی باشند.

همچنین بسیاری از معادن به دلایل اقتصادی و بدون صرفه بودن تولید تعطیل هستند

لذا وقتی ۸۰% از هزینه بهره برداری از معدن مربوط به ماشین آلات است و مقرراتی وضع کردیم که قیمت ماشین آلات را دو تا سه برابر بازار جهانی کرده، پس هزینه معدنکاری در کشور را دو برابر کردیم.

نصف کردن هزینه معدنکاری به فعالیت مجدد بسیاری از معادن تعطیل منجر خواهد شد.

همچنین دلایل غیر اقتصادی نیز برای تعطیلی معادن داریم؛ مثلا خیلی از معادن به دلیل معارضین محلی، مشکلات مقرراتی و مشکلات حقوقی تعطیل هستند ولی بحث اقتصادی بزرگ‌ترین مشکل است؛ یعنی کسی که فعالیت اقتصادی می‌کند باید بتواند تولید خود را در قیمت بازار پسند عرضه کند و رسیدن به قیمت بازار پسند نیازمند این است که هزینه‌های تولید را مدیریت کنند.

اما وقتی هزینه اصلی معدنکاری را دو تا سه برابر افزایش دادیم طبیعتا تعطیلی معادن نتیجه آن خواهد بود.

 

*** ضرورت توجه به معادن کوچک و محصولات معدنی در حال حاضر

 

به گزارش معدن پرس، دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران در پایان این بخش از صحبت‌های خود، افزود:

نکته‌ای که در مورد معادن تعطیل وجود دارد این است که بخش عمده این معادن، معادن کوچک متوسط هستند.

معادن کوچک متوسط ۸۰% از اشتغال حوزه معدن را به خود اختصاص دادند و معادنی هستند که سهم کار به سرمایه در آنها بیشتر است و نیروی کار بیشتری را به خود اختصاص دادند.

برآورد من این است که این معادن می‌تواند حداقل نیروی کار بخش معدن را دو برابر کند و نرخ هفت برابری اشتغال غیرمستقیم را در این حوزه داشته باشیم؛ ضمن اینکه از محبوس بودن منابع نیز جلوگیری می‌کند.

بخش زیادی از منابع کشور تعطیل هستند و ممکن است روزی به دلیل تغییر سلیقه، بازار این منابع دیگر ارزش اقتصادی نداشته باشد، لذا الآن که تقاضا و نیاز و امکان تبدیل آن به زیرساخت و  ثروت اجتماعی وجود دارد باید تلاش کنیم جلوی تعطیلی حتی یک معدن و بی کار شدن یک نفر را نیز بگیریم.

سهم معادن تعطیل بسیار زیاد و ظرفیت اشتغال آفرینی آنها خیلی بالا است.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + نوزده =

کلید مقابل را فعال کنید