اخبار برگزیده

کد خبر:117467
پ
شکوری
رئیس سابق کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران:

مخالفت جدی فعالان حوزه معدن با حذف معافیت گمرکی ماشین آلات معدنی/ دولت کمر به نابودی معادن بسته است/ ۴ اقدام ضد معدنی دولت در ماه‌های اخیر/ افزایش قیمت تولید، پیامد اقدامات دولت خواهد بود

رئیس سابق کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران ضمن بیان مخالفت جدی فعالان حوزه معدن با حذف معافیت گمرکی ماشین آلات معدنی، با ذکر ۴ مصوبه اخیر دولت در حوزه معدن، رویکرد دولت را نابودی معادن دانست.

رئیس سابق کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران ضمن بیان مخالفت جدی فعالان حوزه معدن با حذف معافیت گمرکی ماشین آلات معدنی، با ذکر ۴ مصوبه اخیر دولت در حوزه معدن، رویکرد دولت را نابودی معادن دانست.

 

*** حذف معافیت گمرکی ماشین آلات معدنی

 

به گزارش معدن پرس، به نقل از صنایع، با تصمیم دولت سیزدهم معافیت گمرکی ماشین آلات معدنی در قانون بودجه ۱۴۰۱ حذف شده است و فعالان این حوزه موظف به پرداخت حقوق ورودی برای واردات ماشین‌آلات به کشور شدند.

این تصمیم دولتمردان و تصویب آن توسط نمایندگان مجلس، واکنش و انتقادات بسیاری از کارشناسان و فعالین این حوزه را به همراه داشت.

لذا خبرگزاری صنایع برای روشنتر شدن هرچه بیشتر ابعاد و پیامدهای اجرای این موضوع، گفتگویی را با عضو کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی که ریاست انجمن مس ایران را نیز برعهده دارد انجام داده است که در ادامه، خلاصه‌ آن را ملاحظه خواهید نمود.

 

*** رویکرد منفی دولت در حوزه معدن

 

بهرام شکوری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار صنایع، با بیان اینکه دولت کمر به نابودی معادن بسته است، اظهار کرد:

دولت ابتدا، حقوق دولتی معادن را افزایش داد، پس از آن برای صنایع معدنی عوارض صادراتی گذاشت، سپس معافیت‌های مالیاتی صادرات را حذف کرد و الآن نیز معافیت تعرفه‌ای را نیز حذف کرده است.

لذا با توجه به این اقدامات به نظر می‌رسد که دولت خیلی علاقمند به توسعه صنایع معدنی کشور نیست.

ما گفتیم معدن می‌تواند جایگزین نفت شود ولی نه با این وضعیت، در اصل اول باید از معدن حمایت کنند و سپس در خواست مالیات کنند؛ اما این گونه فشار آوردن به معدن جز نابودی این بخش، ماحصل دیگری نخواهد داشت، زیرا بخش ماشین آلات یکی از مهمترین بخش‌ها بوده و لازمه فعال شدن معادن نیز تجهیزات و ماشین آلات است.

 

*** دولت کمر به نابودی معادن بسته است

 

وی در ادامه تصریح کرد:

وقتی دولتمردان این امکان را نمی‌دهند و برای واردات ماشین آلات محدودیت و ممنوعیت ایجاد می‌کنند و از طرف دیگر قیمت ماشین آلات در داخل کشور، چهار برابر قیمت جهانی است، فعالین حوزه معدن توان تولید نخواهند داشت و نمی‌توان معادن را جایگزین نفت کنند.

در نتیجه باید حمایت‌های جدی از معدن صورت بگیرد و نگاه دولت به ماشین آلات معدنی باید به عنوان ماشین آلات خط تولید باشد، چون بخشی از کار خط تولید را این ماشین آلات انجام می‌دهند و هیچ جای دنیا برای ماشین آلات معدنی این گونه محدودیت‌ها و تنبیه‌ها را در نظر نمی‌گیرند، لذا این سیاست دولت، کمر بستن به نابودی بخش معدن است.

 

*** چشم‌انداز سیاست‌های دولت در حوزه معدن

 

به گزارش معدن پرس، عضو کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی در پایان با بیان اینکه کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی و انجمن مس ایران به صراحت، مخالفت جدی خود را با این تصمیم اعلام کرده‌اند، خاطر نشان کرد:

اجرای این سیاست منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود، چراکه با توجه به افزایش دستمزد‌ها و افزایش تعرفه گاز و برق، هزینه‌های مواد غذایی نیز برای مردم و تولیدکنندگان افزایش می‌یابد، لذا افزایش این اعداد، هزینه تولید را نیز بالا می‌برد.

بنابراین، وقتی تعرفه‌ها را حذف می‌کنند تاثیر اصلی آن روی قیمت تمام شده محصولات است.

مسئولان و کارشناسان باید بدانند، بزرگترین چالش پیشروی کشور، عدم توسعه معادن و جایگزینی آن با نفت است که منجر به نابودی اقتصاد کشور خواهد شد.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + هفت =

کلید مقابل را فعال کنید