اخبار برگزیده

کد خبر:116641
پ
تالار پشتی
معدن پرس گزارش می‌دهد:

افشاگری قابل توجه رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره دلالی دولت در برق تولیدی واحدهای صنعتی/ چرا واحدهای تولیدی علیرغم نیاز شدید به برق از مصوبه ساخت نیروگاه‌های کوچک برق و خورشیدی کوچک‌ مقیاس استقبال نکردند؟

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از رویکرد و عملکرد دلال‌مآبانه دولت در تامین برق واحدهای تولیدی و صنعتی توسط خود این واحدها، دلیل استقبال نکردن تولیدکنندگان و صنعتگران کشور از مصوبه ساخت نیروگاه‌های کوچک برق و خورشیدی کوچک‌ مقیاس را تشریح کرد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از رویکرد و عملکرد دلال‌مآبانه دولت در تامین برق واحدهای تولیدی و صنعتی توسط خود این واحدها، دلیل استقبال نکردن تولیدکنندگان و صنعتگران کشور از مصوبه ساخت نیروگاه‌های کوچک برق و خورشیدی کوچک‌ مقیاس را تشریح کرد.

 

*** دولت تسهیل‌گر یا مانع تولید؟

 

به گزارش معدن پرس، در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان سال تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نامگذاری شده است، قطع برق واحدهای تولیدی و صنعتی در ماه‌های اخیر همچون سال گذشته، تحقق این شعار مهم را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

طبیعی است اگر در شرایط حال حاضر کشور به دنبال حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم هستیم، باید همانطور که رهبر فرزانه انقلاب در شعار سال بر آن تاکید داشتند، از تولیدکنندگان کشورمان به عنوان سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی حمایت کنیم و موانع پیش روی آنها را برطرف کنیم.

اما نکته قابل توجه اینجاست که دولت و دولتمردان ما نه تنها نسبت به حمایت از تولیدکنندگان اقدام موثر و مفید خاصی انجام ندادند بلکه حتی موانع جدیدی را نیز پیش روی آنها قرار دادند که نمونه آن، همین قطع برق واحدهای تولیدی به عنوان اولین گزینه دولتمردان در زمان کمبود برق بوده است.

جدا از مشکلاتی که قطعی برق و خاموشی‌های بی حساب و کتاب برای تولیدکنندگان پیش آورده، در بررسی راهکارهایی که در این خصوص می‌تواند به تولیدکنندگان، کمک و برق آنها را تامین کند، یک سوال جدی وجود دارد و آن سوال این است که چرا علیرغم وجود مصوباتی پیرامون ساخت نیروگاه‌های کوچک برق توسط خود واحدهای تولیدی یا استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی کوچک‌ مقیاس در واحدها و شهرک‌های صنعتی، تولیدکنندگان و صنعتگران ما از این راهکارها یا فرصت‌ها استقبال نکردند.

 

*** مصوبه ساخت نیروگاه‌های کوچک توسط واحدهای تولیدی و صنعتی

 

در گذشته، با توجه به اینکه همواره تامین برق مورد نیاز واحدهای تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، همواره از دغدغه‌های تولیدکنندگان بوده و هست، قانونی مصوب شد مبنی بر اینکه اگر یک تولیدکننده یا در کل بخش خصوصی بتواند در مناطق و شهرک‌های صنعتی و سایر مناطق، نیروگاه کوچک برق احداث کند، می‌تواند علاوه بر تامین برق مورد نیاز خود، مازاد آن را نیز به دیگر واحدهای صنعتی مستقر در آن منطقه یا شهرک صنعتی به فروش برساند.

با این کار هم به راحتی برق واحدهای صنعتی تامین می‌شد و هم بار بزرگی از روی دوش دولت در تامین برق مورد نیاز این واحدها برداشته می‌شد و در این مورد دولت فقط باید هماهنگی‌ها و تسهیل امور را برعهده می‌گرفت.

اما متاسفانه معلوم نشد به چه دلیل یا دلایلی این مصوبه که در ابتدا، نور امید را در دل تولیدکنندگان و مالکان واحدهای صنعتی روشن کرده بود، با استقبال قابل توجه روبرو نشد و مصوبه‌ای به این خوبی به حاشیه رفت.

یا به عنوان راهکار دیگر برای تامین برق مورد نیاز واحدهای صنعتی، ساخت نیروگاه‌های خورشیدی کوچک‌ مقیاس بود که این نیروگاه‌ها نیز به سرنوشتی تقریبا مشابه نیروگاه‌های کوچک برق تبدیل شد.

حتی در خصوص این نیروگاه‌ها، آخرین آمار و اطلاعاتی که منتشر شده حاکی از این است که برخی از شرکت‌های فعال در ساخت این نیروگاه‌های خورشیدی کوچک‌ مقیاس، به دلیل رکود قابل توجه در این صنعت ، در حال تعطیلی و خروج از بازار هستند.

 

*** دلیل استقبال نکردن تولیدکنندگان و صنعتگران از ساخت نیروگاه‌های کوچک برق

 

 تحقیقات مفصلی را انجام و با بسیاری از مالکان واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی و همچنین افراد فعال در ساخت نیروگاه های کوچک برق و نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس، گفتگو کرد که در این میان به نتایج قابل توجه و تاملی رسیده است.

خلاصه این تحقیقات نشان می‌دهد، حمایت نکردن واقعی دولت از تولیدکنندگان و صنعتگران در ساخت این نیروگاه‌های کوچک مقیاس و منطقی و به صرفه نبودن نرخ خرید تضمینی برق تولید شده توسط مالکان واحدهای صنعتی و تولیدی که از سوی دولت تعیین شده، عواملی است که باعث شده از این مصوبات استقبال نشود و حتی افراد و شرکت‌هایی که در ساخت این نیروگاه‌ها فعالیت می‌کنند به مرحله ورشکستگی و تعطیلی رسیده‌اند.

اما اظهارات رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این خصوص بسیار قابل توجه و تامل است.

 

*** رویکرد دولت در ساخت نیروگاه‌های کوچک برق توسط واحدهای صنعتی

 

عزت الله اکبری تالارپشتی درباره مشکلات واحدهای صنعتی در تامین برق واحدهای خود و نابسامانی‌های موجود در صنعت کشور، با انتقاد از عملکرد دولت دوازدهم در این خصوص، اظهار داشت:

دولت آقای روحانی و خود شخص ایشان به جای استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی برای ساماندهی امور در صنعت و تولید و حتی تامین نیازهای تولید، به یک مانع پیش روی تولیدکنندگان تبدیل شده‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد:

مثلا در تولید برق مورد نیاز واحدهای صنعتی، مصوبه‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه اگر یک واحد تولیدی یا صنعتی یا در کل بخش خصوصی بتواند در شهرک‌های صنعتی یا سایر مناطق، نیروگاه کوچک برق احداث کند، می‌تواند از برق تولیدی نیروگاه مورد نظر، نیاز کارخانه یا واحد صنعتی خود را تامین کند و الباقی برق تولید شده را نیز دولت موظف است از آن واحد تولیدی خریداری کند و در اختیار سایر واحدهای صنعتی قرار دهد.

حالا همین مصوبه را بررسی کنید که دولت آقای روحانی چگونه اجرا کرده است.

 

*** دلالی دولت در برق‌رسانی به واحدهای تولیدی

 

تالارپشتی در ادامه با اشاره به خاموشی‌های متعدد واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی در چند سال اخیر که مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان و صنعتگران کشور ایجاد کرده است، اظهار داشت:

دولت در حالی که با اجرای درست این مصوبه می‌توانست مشکل تامین برق واحدهای صنعتی را تا حد زیادی به راحتی حل کند اما با عملکرد دلال‌مآبانه باعث شده این مصوبه با استقبال سرد صنعتگران و تولیدکنندگان روبرو شود.

دولت در اجرای مصوبه مذکور اعلام کرده است، بخش خصوصی و واحد تولیدکننده برق باید برق تولیدی را به قیمت خیلی پایین به دولت بفروشد و سپس دولت آن را به چند برابر قیمت در اختیار سایر واحدهای صنعتی قرار دهد.

طبیعی است که با این شرایط و دلالی دولت در برق، هیچ واحد تولیدی و صنعتی از ساخت نیروگاه‌های کوچک استقبال نمی‌کند و این فرصت نیز با عملکرد بد دولت از دست می‎رود.

 

*** دولت؛ ایجاد یا رفع موانع؟

 

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان ضمن انتقاد از مدیریت دولت، اظهار داشت:

به نظر من این اقدام دولت، ایجاد مانع است نه رفع مانع، که در نهایت، نابسامانی و نارضایتی تولیدکنندگان و مردم را به دنبال دارد که جای تاسف دارد.

 

*** عملکرد قابل تامل دولت در ساخت نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس

 

عملکرد دولت در حمایت و تسهیل ساخت نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس نیز، شرایط مشابه‌ای دارد.

دولت به جای اینکه از اشخاص و شرکت‌های فعال در ساخت نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس حمایت کند و حتی با استفاده از ظرفیت خود واحدهای صنعتی و بخش خصوصی، این نیروگاه‌ها را در شهرک‌های صنعتی ایجاد و ضمن تامین برق مورد نیاز این واحدها، بار سنگینی را از دوش خود بردارد، با اتخاذ رویکرد و سیاست‌هایی اشتباه همچون تعیین غیرمنطقی نرخ تضمینی خرید برق، حتی افراد و شرکت‌های فعال در این حوزه را به مرحله ورشکستگی و تعطیلی رسانده چه برسد به تامین برق واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی.

 

*** دولت و تعیین نرخ غیرمنطقی برای خرید تضمینی برق

 

در همین رابطه، حدود ۲۰۰ شرکت فعال در زمینه نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس پس از ماه‌ها جلسه و پیگیری، در روزهای پایانی سال گذشته، با ارسال نامه‌ای به وزیر نیرو، ضمن اعلام وضع بحرانی برای فعالین این صنعت، درخواست افزایش نرخ‌های خرید تضمینی برق تولیدی از سامانه‌های خورشیدی کوچک مقیاس را به میزان ۸۰ درصد مطرح کردند.

این در حالی است که افزایش بیش از دو برابری نرخ ارز در حدود دو سال اخیر و تورم افسار گسیخته، قیمت تمام‌شده سامانه‌های خورشیدی را بیش از دو برابر افزایش داده بود.

به عنوان مثال هزینه ساخت یک نیروگاه خورشیدی ۵ کیلوواتی که در زمستان ۹۸ حدود ۴۵ میلیون تومان بود در زمستان سال ۹۹ به حدود ۱۴۰ میلیون تومان رسید.

اما دولت علیرغم افزایش دو تا سه برابری هزینه ساخت نیروگاه خورشیدی و پس از ماه‌ها چشم انتظار گذاشتن فعالین این حوزه، در نهایت افزایش ۴۰ درصدی را برای نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های خورشیدی تصویب و ابلاغ کرد که معنا و تتیجه آن، از یک طرف، ادامه رکود و ورشکستگی و تعطیلی روزافزون فعالین این صنعت و از طرف دیگر، از دست دادن یک فرصت و راهکار منطقی دیگر برای تامین برق واحدهای صنعتی و تولیدی در مناطق و شهرک‌های صنعتی است.

واحدهای صنعتی و تولیدی که این روزها تامین برق از نان شب برایشان واجب‌تر شده است زیرا هستند کارخانه‌هایی که همین روزها با صدها و هزاران کارگر و کارمند، چند روز هفته و هربار بین سه تا ۶ ساعت با قطعی برق و ضررهای میلیاردی روبرو می‌شوند.

 

*** اگر دولت درست عمل می‌کرد…

 

به گزارش معدن پرس، این شرایط در حالی است که اگر دولت به جای دلالی برق، رویکرد درستی را در راستای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در ساخت نیروگاه‌های تولید برق کوچک و نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس، اتخاذ می‌کرد، نه مشکلی در تامین برق واحدهای تولیدی و صنعتی در مناطق و شهرک‌های صنعتی داشتیم نه این روزها شاهد ضررهای قابل توجه صنعتگران و تولیدکنندگان در سال تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها بودیم.

صنایع

 

انتهای پیام///

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 2 =

کلید مقابل را فعال کنید